ماذا بعد! 🖤
637 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
الباب اللي يجيلك منه الريح افتحه و افرش قدامه ونام مش وقت حكم دلوقتي .. الجو نااااااااار
😁11👏1
POV:
كل مشاعري اتلاشت ناحيتهم وصاروا ناس عادية !
💔8
أنا عندي يقين مش طبيعي إن ربنا
هيكرمني
هيرزقني
هيريح بالي
هيسعد قلبي
وهيعوضني ويجبر خاطري

ظني فيك يا ربِّي جميل
وثقتي فيك لا حدود لها❤️.
15🥰2
"لله حديث قُلوبنا لله كل الكلام".
11
فانية يا الله!

فلا تجعل مُرها يُشقيني ، ولا حلوها يُلهيني.

"لا الدُنيا لنا، وما كُنا للدُنيا
كُلنا لله وإنَّا إليه لراجعُون"
10
لو كنت سألتني السؤال دا زمان، كنت قولتلك آه بكل غباء، لكن دلوقت، اقولك لأ، لأ بكل يقين، وجود الناس مش مهم قد مهو مهم وجود نفسك، قد ما هو تسشعر وجود ربنا ف كل حاجه، لاقي نفسك الأول، وأسس حياتك عليك انت بس، خلي الأساس أنت، والناس كمليات🫶.
5👏3
- لمن تميل؟
- أميل لهذا الذي يعرف تفاصيلي أكثر مني ويحفظني عن ظهر قلبه، أميل لمن يحتويني بنظرة واحدة، لمن لا يطيق رؤيتي وأنا مهمومة فيبذل جهده لتحسين حالتي، لمن يُشعرني بأنني أنتمي إليه، لمن يفهمني دون شرح أو تبرير، لمن يتقبلني كما أنا بجميع أمزجتي المُتقلبة، لمن أرى بعينيه روحي، لمن أكون وأصبح على يديه طفلة لا ولن تكبر أبداً 🖤.
8💔2
ما شاء الله اللهم بارك، بس متقوليش تاني بقى😂😂❤️
10
انتي أوابه مش منافقه، بس لازم تقوي نفسك، هبعتلك طريقه تستخدميها وتتخلصي م الذنب، واستغفري ربك.
3
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (Ɒiиα..♡)
مش عارف تبطل ذنب معين ؟
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية .  " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
10
‏تتعدد تعريفات الحب، ولا أعرف معنى آخر له سوى أن نكون سويًا، متعبين لكننا سويًا، صامتين أو مهزومين.. لكننا سويًا.

"على الأقل نخاف معًا".
8💔3
Forwarded from ماذا بعد! 🖤
اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيم.
8
يُؤَخِّرُهَا اللهُ ولَكِن لاَ يَنْسَاهَا ".🫶.
6
فإن لم تتذكّرني بعد موتي
فيا ضيعة العُمر برفقتك يا صَاحبي!🖤
😢5
خطف قلوب بجد🫶واياكي يحبيبي 🫶.
3
صلي استخاره، استخيري ربك ف انو يدل ع الطريق الصواب، وادعي انو يقدملك اللي فيه الخير 🫶.
2
1/مش فاهمه مين دا، وبعدين هتردي تقولي اي مثلا، قولي الحمدلله وانت عامل اي؟
أنا مش عارفه هو مين او يبقالك اي؟

2/﴿ رَبَّنَا وَلَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَةَ لَنَا بِهِ ۖ ﴾
كل واحد حر عاوزه تحكي تحكي، مش عاوزه خلاص، انتي عليكي انك تسأليها وتسمعيها ف اي وقت، ولو انتي حابه تحكيلها احكي عادي.
👍2
أنْ نَعودَ بصخبِ ضِحكاتنا الأولىٰ، وأنْ يَبقىٰ العُمر يُكافئنا بعد كُلِّ المعاناةِ.🫶🏻
4
المنتصف دائمًا مؤذٍ جدًا🩵.
5💔3
اقطعوا الكهربا براحتكوا كدا كدا عندي كهربا ف دماغي.🚶‍♀
😁11