دا بكل صراحه فعلاً 😂...
بص الموضوع مش هين تمام، كونك عارف انو الصفه دي فيك وكمان بتحط احتمال انك تبطلها ودا بقى لما لما يعني لما ربنا يريد بقى واتجوز🚶♀..
بص، انت اصلا لو فضلت الصفه دي فيك لحد الجواز، بعد الجواز هتفضل فيك بردو، لي ؟
اقولك لي، عشان الفكره مش ف الجواز، الفكره النفس !
هذب نفسك الأول، متستناش حاجه تهذبك..
طب أهذب نفسي ازاي ي دينا ؟
تهذب نفسك، لما تيجي تطويل النظر وتبص ع دي وع دي، قول لنفسك، هو أنا ببص ع أي؟
باخد ذنب ع أي؟
بهزق نفسي وبقل م نفسي ع أي؟
فين عزة نفسي؟
فين الصعوبه ف غض بصري؟
فين الحفاظ ع كرامتي والحفاظ ع نفسي م الذنب ؟
حطها ف دماغك، سيحاسب الرجل ع عدم غض بصره وحتى لو كانت نساء الارض جميعا عاريه، تخيل !
لو هذبت نفسك م دلوقت، وبعدت نفسك عن دا ذنب ومعصيه، ساعتها هيبقى ليك كرامه وعزه نفس مش مستني تاخدهم لما تجوز !
بص الموضوع مش هين تمام، كونك عارف انو الصفه دي فيك وكمان بتحط احتمال انك تبطلها ودا بقى لما لما يعني لما ربنا يريد بقى واتجوز🚶♀..
بص، انت اصلا لو فضلت الصفه دي فيك لحد الجواز، بعد الجواز هتفضل فيك بردو، لي ؟
اقولك لي، عشان الفكره مش ف الجواز، الفكره النفس !
هذب نفسك الأول، متستناش حاجه تهذبك..
طب أهذب نفسي ازاي ي دينا ؟
تهذب نفسك، لما تيجي تطويل النظر وتبص ع دي وع دي، قول لنفسك، هو أنا ببص ع أي؟
باخد ذنب ع أي؟
بهزق نفسي وبقل م نفسي ع أي؟
فين عزة نفسي؟
فين الصعوبه ف غض بصري؟
فين الحفاظ ع كرامتي والحفاظ ع نفسي م الذنب ؟
حطها ف دماغك، سيحاسب الرجل ع عدم غض بصره وحتى لو كانت نساء الارض جميعا عاريه، تخيل !
لو هذبت نفسك م دلوقت، وبعدت نفسك عن دا ذنب ومعصيه، ساعتها هيبقى ليك كرامه وعزه نفس مش مستني تاخدهم لما تجوز !
👏5😁2🥰1
الحمدلله حر وليس حرب
الحمدلله حر وليس انعدام للأمن
الحمدلله حر وليس زلزال
الحمدلله حر وليس تشريد
الحمدلله حر وليس جوع وعطش
الحمدلله حر ولدينا بيوت باردة، وننعم بصحة كويسة
ضجوا بالحمدلله فَالنعم علينا لا تعد و لا تحصى
الحمدلله حمداً كثيراً والله❤️.
الحمدلله حر وليس انعدام للأمن
الحمدلله حر وليس زلزال
الحمدلله حر وليس تشريد
الحمدلله حر وليس جوع وعطش
الحمدلله حر ولدينا بيوت باردة، وننعم بصحة كويسة
ضجوا بالحمدلله فَالنعم علينا لا تعد و لا تحصى
الحمدلله حمداً كثيراً والله❤️.
❤11
مش عاوزه اصدمك، أصلا التصالح مع النفس حاجه مش كويسه أصلا...
فكرة "التصالح مع النفس" هي باختصار سعي لإماتة الضمير، وهي أكتر فكرة تدمر الإنسان، لأنها تجعل الإنسان يتقبّل كل أخطائه وعيوبه فلا يتطور، والقرآن لا يأمرك بالتصالح مع نفسك، بل يأمرك بمقاومتها حتى تتخلص من عيوبك وأخطائك {قد أفلح من زكاها وقد خاب من دساها}.
فكرة "التصالح مع النفس" هي باختصار سعي لإماتة الضمير، وهي أكتر فكرة تدمر الإنسان، لأنها تجعل الإنسان يتقبّل كل أخطائه وعيوبه فلا يتطور، والقرآن لا يأمرك بالتصالح مع نفسك، بل يأمرك بمقاومتها حتى تتخلص من عيوبك وأخطائك {قد أفلح من زكاها وقد خاب من دساها}.
❤4🥰1👏1
نفسياً
عندما تعطي الصلاة المكانة الأولى في حياتك كل الأمور الباقية تأخذ أماكنها الصحيحة تلقائياً♥️♥♥♥♥♥♥♥♥♥💫.
عندما تعطي الصلاة المكانة الأولى في حياتك كل الأمور الباقية تأخذ أماكنها الصحيحة تلقائياً♥️♥♥♥♥♥♥♥♥♥💫.
❤13
مش بتكسف والله يجماعه بس ادوني فرصه خمس سنين كدا ولا حاجه اخد عليكوا.
😁11
قاعدين ف تجمع عائلي، ف بنت عمتي بتقول انتي عملالي أخفاء م الاستوريهات وزعلانه مني ؟
اخويا قالها لأ عادي دا انتي كدا زي اختها بالظبط اصلها عملاننا احنا كمان🥰♥.
اخويا قالها لأ عادي دا انتي كدا زي اختها بالظبط اصلها عملاننا احنا كمان🥰♥.
😁13
صباح الخير وبعد:
"وذلِّل كل صعبٍ في خُطانا
وبلّغنا تباشيرَ الوصـولِ" 💗
"وذلِّل كل صعبٍ في خُطانا
وبلّغنا تباشيرَ الوصـولِ" 💗
❤3😢1