ماذا بعد! 🖤
638 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
انت ازاي بتقولي إنك م بني سويف وبعد كدا تقولي انك م قرية م أسيوط ؟

عموما أنت غلطت جداً جداً ريلي يعني، أنت بتقولي لو أنا مكانك كنت عملت ايه ؟
كنت اروح قولها ونتكلم وبكل صراحه المواجهه جميله جداً، خاصتا أنت متعرفهاش، كنت حطيت احتمال انها مش هي، ع الأقل كنت ركزت ف انها عاوزه الحفاظ ومش بتكلم، مفيش حاجه اسمها فكرت عملت كدا عشان مبتحبنيش، أنت غلطت وفات الأوان، بس انت استغفر ربك كتير، وطلع صدقه بنية إنك بتكفر عن ذنبك وظلمك ليها، ولازم تنسها لانها اتخطبت، وانت بتقول اهلها مش بتوع حب وكلام م دا، يعني استحاله يخلوها تفشكل، عليك دلوقت تبعتلها مسدج طويله م ناحية أي حد حتى لو بنت عمها توصلهلها، تعتذر وتقولها انها انضف واحده، وانك خسرت فعلاً وتطلب منها السماح، ودا يعتبر درس ليك، وربنا يقدم اللي فيه الخير.
بيخلع يغاليه، واد مينفعش تحطيه ف خانة الرجاله أصلا، ربنا يعوضك ومتعلقيش نفسك أكتر م كدا.
عُيوني ما بتنسَى عُيونَك •
2
"الحزن الخامد" 🖤
💔1
🥰1
بص ف صفتين لو وجدوا ف المرأه يبقى تجوزها وتعرف إنك احسنت الأختيار، الصفتين دول كانوا ف بنت شعيب...

الأولى: المرأه الحييه، يعني المرأه اللي عندها حياء، اذا وجد الحياء ف المرأه وجدت جميع الصفات الجميله والخصال الكويسه، إذا انتشل الحياء م المرأه، انتشلت معظم الصفات الطيبه، المرأه الحيية، لا تخالط الرجال، تتجنب أي مكان ف رجال، تتجنب الفتن والمعاصي.

الصفه التانيه: العقل، أمرأه عاقله، رزينه، امرأه تتمهل ف أتخاذ القرار، أمرأه تتفهم كل المشاكل والمواضيع والمواقف، مدبره، تدير الشئ بحكمه.

وجدت الصفتين دول، يبقى المرأه تجوز ل زوجه صالحه🫶🤍.
1
أحلى، شخصيتي احلى ف الواقع ع فكره، يعني مش رد او تعليق او تحليل موقف هو اللي يقولك شخصيتي عامله ازاى، بس بردو زي م فيه ميزات فيه عيوب ودا عشان محدش كامل فينا، ما كامل الزي إلا حبيبي محمد صلى الله عليه وسلم، آه م بالساهل، م بعد تالته ثانوي وبدأت اطور ف شخصيتي وأفكاري، بس الفتره دي اتطورت جداً جداً، و دا طبعاً بالقرأه، وريلي يعني الكتاب أفضل صديق، وكمان التجارب اللي مريت بيها، أنا م أصغر موقف بمر بيه باخد منه درس، عشان كدا هتلاقنيني بقدر احلل وفاهمة..

حسن التصرف او اتخاذ القرار، دا مش بيبقى محتاج غير خطوتين
اولآ، تتهملي، تهدي كدا قبل ما تتكلمي، وعمرها ما كانت سرعة الرد شاطره، إطلاقا، تهملي والدنيا مش هتخرب لو أختي وقتك ف اتخاذ القرار..

ثانيا، تشوفي النتيجة أي تبصي لقدام شويه، طب لو انا قولت كذا، او عملت كذا، أي اللي هيحصل مستقبلا؟
أي المتوقع؟

أنا كمان زيك حساسه، بس ريلي معظم الوقت لازم تركني قلبك وتستخدمي عقلك، بس متبقيش كائن عقلاني بشكل مبالغ فيه عشان هتتحول لجحود...
ولا تبقي كائن عاطيفي بشكل مبالغ فيه عشان هتتحول لهشاشه..
اظبطي بين الاتنين، وركزي ع المواقف اللي مرتي بيها واتعلمي منها.
👏2
بصي، أنتي لولا غاليه عندها لولا زعلت منك، لولا وجودك فارق معاها، لولا بتاعتبك ع غيابك، لو كنتي مجرد حد مكنتش هيفرق، عارفه إنك انتي كنتي ف ضغط بردو، بس م الواجب ع الصحاب التقدير، لو رنه كل فتره او بعد كل امتحان تتطمني عليها، مكنتش الدنيا هتخرب، وهي بردو كذلك، بس لو كل واحد منا هيستنى انو دا يبدأ يبقى محدش هياخد خطوه، وفجأه هتلاقي حصل gap م بينكم وهوب العلاقة اتهزت، المفروض مره عليك ومره عليا، طب يسيدي عادي مرتين عليا، دا بس عشان انت غالي م أكتر، وهي لو بتغير بروفايل أو كدا، دي حريه، دا يعتبر وسيله واخداها هي عشان تعبر عن مودها وحزنها، بالنسبه انها مش بتحكيلك مالها، خلاص براحتها، بس م الواجب عليكي تحاولي تبسيطها تخرجيها، مش لازم يعني تحكي عشان تفرحيها، اما بقى بالنسبة انك مش راضيه تتدخليلها، لأ دا خطأ منك،دي صحبتك وعشمانه فيكي، اعملي اللي عليكي واتعاتبوا والعتاب ع قد المحبه، متقوليش كرامه، مسدج منك عشان تتصالحوا دا مش ههين كرامتك، حاولتي ومقدرتش خلاص فكك، بس تكوني انتي مرتاحه نفسيا وحاولتي فاهمه..!
من الصفات اللي لازم تكون موجوده ف الزوج، شريك الحياه، شريك العمر...

اولا يكون بيصلي ودا شئ مفروغ منه، تارك الصلاة لفتره طويله كافر، ف لا يجوز للمرأه الجواز ب "كافر"، تقعدي معاه تسأليه الفجر بيأذن أمتا جواب صح مبارك عليكي قلب نضيف وشخص سوي..

ثانيا، خلوق، اخلاقه عاليه، مجرد ذكر أسمه تذكر جميع الصفات الطيبه.

ثالثا، مسؤول، شخص صاحب مسؤوليه، تحطيه ف المكان يسد، عنده حسن التصرف..

رابعا، شخص سوي، الشخص السوي يحب اللي حواليا، شخص يحب الخير، شخص مريح ف معاشرته.

خامسا، بار بالولديه، شايلهم ع راسه كدا، تعرفيه انو كدا، شخص آمن، غير ناكر للجميل، شخص يعرف دينه..

سادسا، أسلوبه، كلامه طريقة تفكيره، راجل بمعنى الكلمه، رزين، تقيل، هادي، واخد وضعه، يغض بصره، راجل أفعال لا كلام، وكل دا بيظهر م كام موقف...

غير كدا، انتي لما بتبقى ف الرؤية الشريعه، ربنا بينزل ف قلبك قبول وراحه م ناحية الشخص دا، ساعتها تركزي ف الحاجات اللي قولتلك عليها.
2
خلاص حاولتي ومقدرتش خلاص انتي كدا دورك خلص، وسبيها مع الوقت هتعرف قيمتك.
👍2
دا بكل صراحه فعلاً 😂...
بص الموضوع مش هين تمام، كونك عارف انو الصفه دي فيك وكمان بتحط احتمال انك تبطلها ودا بقى لما لما يعني لما ربنا يريد بقى واتجوز🚶‍♀..

بص، انت اصلا لو فضلت الصفه دي فيك لحد الجواز، بعد الجواز هتفضل فيك بردو، لي ؟
اقولك لي، عشان الفكره مش ف الجواز، الفكره النفس !

هذب نفسك الأول، متستناش حاجه تهذبك..

طب أهذب نفسي ازاي ي دينا ؟
تهذب نفسك، لما تيجي تطويل النظر وتبص ع دي وع دي، قول لنفسك، هو أنا ببص ع أي؟
باخد ذنب ع أي؟
بهزق نفسي وبقل م نفسي ع أي؟
فين عزة نفسي؟
فين الصعوبه ف غض بصري؟
فين الحفاظ ع كرامتي والحفاظ ع نفسي م الذنب ؟
حطها ف دماغك، سيحاسب الرجل ع عدم غض بصره وحتى لو كانت نساء الارض جميعا عاريه، تخيل !

لو هذبت نفسك م دلوقت، وبعدت نفسك عن دا ذنب ومعصيه، ساعتها هيبقى ليك كرامه وعزه نفس مش مستني تاخدهم لما تجوز !
👏5😁2🥰1
ادخلي قولي عامله وكدا، وخليكي دوغري، قوليلها تعالي نصفي اللي بينا واي اللي وصلنا ل كدا؟
وزعلانه مني ف اي!
وانتي كمان تعاتبيها وبس، وتشوفي الحوار هيخلص ع أي، الدوغري حلو.
الحمدلله حر وليس حرب
الحمدلله حر وليس انعدام للأمن
الحمدلله حر وليس زلزال
الحمدلله حر وليس تشريد
الحمدلله حر وليس جوع وعطش
الحمدلله حر ولدينا بيوت باردة، وننعم بصحة كويسة
ضجوا بالحمدلله فَالنعم علينا لا تعد و لا تحصى
الحمدلله حمداً كثيراً والله❤️.
11
طب بعيدا عن خطورة حفلته...
وبعيدا عن انه من عبدة الشيطان...
بس بالله! فيه حد عاقل يحضر حفلة لواحد بالمنظر دا؟؟!!!
🤝4👏2
مش عاوزه اصدمك، أصلا التصالح مع النفس حاجه مش كويسه أصلا...

فكرة "التصالح مع النفس" هي باختصار سعي لإماتة الضمير، وهي أكتر فكرة تدمر الإنسان، لأنها تجعل الإنسان يتقبّل كل أخطائه وعيوبه فلا يتطور، والقرآن لا يأمرك بالتصالح مع نفسك، بل يأمرك بمقاومتها حتى تتخلص من عيوبك وأخطائك {قد أفلح من زكاها وقد خاب من دساها}.
4🥰1👏1
اللهم اجعل لي من أمري فرجا ومخرجا ♥️.
4
محدش ليه دعوه بالماضي، الماضي دا قصة كل شخص خاصه بيه، سواء حلوه أو وحشه، انتي ليكي ب دلوقت، حابب يحكي عن الماضي ماشي، مش حابب خلاص، ويبقى م نفسه متسأليش ولا أي حاجة.
👍4
حصل خير
😢5