ماذا بعد! 🖤
638 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
حسدونا ع الريتش لحد ما القناة بقيت ع البلاطه🚶‍♀.
😁111
فدعى ، ثُم دعى ، ثُم دعى ، ثُم دعى فأستجاب اللهُ له ! ‏
اللهم هذا الشعور لنا جميعًا .
15🥰1
اعملوا ريأكتات يجماعه، عشان بيشجعني، وبيعرفني انكم بتقرأوا🥹❤️.
15
جميع العلاقات تصاب بفترة خلاف، هذا لا يعني أنّها نهاية العلاقة، بل هذا يعتبر من أبسط اختبارات العلاقات..
من يُوفي..
من يتحمّل..
من يتفهّم..
ومن سيرحل...!
10💔4👏2🔥1
1/ميي توو، معني معرفش مين، بس ميي توو، مبكرهش حد😂❤️.

2/قوليلهم😂❤️.
2😁1
انت ازاي بتقولي إنك م بني سويف وبعد كدا تقولي انك م قرية م أسيوط ؟

عموما أنت غلطت جداً جداً ريلي يعني، أنت بتقولي لو أنا مكانك كنت عملت ايه ؟
كنت اروح قولها ونتكلم وبكل صراحه المواجهه جميله جداً، خاصتا أنت متعرفهاش، كنت حطيت احتمال انها مش هي، ع الأقل كنت ركزت ف انها عاوزه الحفاظ ومش بتكلم، مفيش حاجه اسمها فكرت عملت كدا عشان مبتحبنيش، أنت غلطت وفات الأوان، بس انت استغفر ربك كتير، وطلع صدقه بنية إنك بتكفر عن ذنبك وظلمك ليها، ولازم تنسها لانها اتخطبت، وانت بتقول اهلها مش بتوع حب وكلام م دا، يعني استحاله يخلوها تفشكل، عليك دلوقت تبعتلها مسدج طويله م ناحية أي حد حتى لو بنت عمها توصلهلها، تعتذر وتقولها انها انضف واحده، وانك خسرت فعلاً وتطلب منها السماح، ودا يعتبر درس ليك، وربنا يقدم اللي فيه الخير.
بيخلع يغاليه، واد مينفعش تحطيه ف خانة الرجاله أصلا، ربنا يعوضك ومتعلقيش نفسك أكتر م كدا.
عُيوني ما بتنسَى عُيونَك •
2
"الحزن الخامد" 🖤
💔1
🥰1
بص ف صفتين لو وجدوا ف المرأه يبقى تجوزها وتعرف إنك احسنت الأختيار، الصفتين دول كانوا ف بنت شعيب...

الأولى: المرأه الحييه، يعني المرأه اللي عندها حياء، اذا وجد الحياء ف المرأه وجدت جميع الصفات الجميله والخصال الكويسه، إذا انتشل الحياء م المرأه، انتشلت معظم الصفات الطيبه، المرأه الحيية، لا تخالط الرجال، تتجنب أي مكان ف رجال، تتجنب الفتن والمعاصي.

الصفه التانيه: العقل، أمرأه عاقله، رزينه، امرأه تتمهل ف أتخاذ القرار، أمرأه تتفهم كل المشاكل والمواضيع والمواقف، مدبره، تدير الشئ بحكمه.

وجدت الصفتين دول، يبقى المرأه تجوز ل زوجه صالحه🫶🤍.
1
أحلى، شخصيتي احلى ف الواقع ع فكره، يعني مش رد او تعليق او تحليل موقف هو اللي يقولك شخصيتي عامله ازاى، بس بردو زي م فيه ميزات فيه عيوب ودا عشان محدش كامل فينا، ما كامل الزي إلا حبيبي محمد صلى الله عليه وسلم، آه م بالساهل، م بعد تالته ثانوي وبدأت اطور ف شخصيتي وأفكاري، بس الفتره دي اتطورت جداً جداً، و دا طبعاً بالقرأه، وريلي يعني الكتاب أفضل صديق، وكمان التجارب اللي مريت بيها، أنا م أصغر موقف بمر بيه باخد منه درس، عشان كدا هتلاقنيني بقدر احلل وفاهمة..

حسن التصرف او اتخاذ القرار، دا مش بيبقى محتاج غير خطوتين
اولآ، تتهملي، تهدي كدا قبل ما تتكلمي، وعمرها ما كانت سرعة الرد شاطره، إطلاقا، تهملي والدنيا مش هتخرب لو أختي وقتك ف اتخاذ القرار..

ثانيا، تشوفي النتيجة أي تبصي لقدام شويه، طب لو انا قولت كذا، او عملت كذا، أي اللي هيحصل مستقبلا؟
أي المتوقع؟

أنا كمان زيك حساسه، بس ريلي معظم الوقت لازم تركني قلبك وتستخدمي عقلك، بس متبقيش كائن عقلاني بشكل مبالغ فيه عشان هتتحول لجحود...
ولا تبقي كائن عاطيفي بشكل مبالغ فيه عشان هتتحول لهشاشه..
اظبطي بين الاتنين، وركزي ع المواقف اللي مرتي بيها واتعلمي منها.
👏2
بصي، أنتي لولا غاليه عندها لولا زعلت منك، لولا وجودك فارق معاها، لولا بتاعتبك ع غيابك، لو كنتي مجرد حد مكنتش هيفرق، عارفه إنك انتي كنتي ف ضغط بردو، بس م الواجب ع الصحاب التقدير، لو رنه كل فتره او بعد كل امتحان تتطمني عليها، مكنتش الدنيا هتخرب، وهي بردو كذلك، بس لو كل واحد منا هيستنى انو دا يبدأ يبقى محدش هياخد خطوه، وفجأه هتلاقي حصل gap م بينكم وهوب العلاقة اتهزت، المفروض مره عليك ومره عليا، طب يسيدي عادي مرتين عليا، دا بس عشان انت غالي م أكتر، وهي لو بتغير بروفايل أو كدا، دي حريه، دا يعتبر وسيله واخداها هي عشان تعبر عن مودها وحزنها، بالنسبه انها مش بتحكيلك مالها، خلاص براحتها، بس م الواجب عليكي تحاولي تبسيطها تخرجيها، مش لازم يعني تحكي عشان تفرحيها، اما بقى بالنسبة انك مش راضيه تتدخليلها، لأ دا خطأ منك،دي صحبتك وعشمانه فيكي، اعملي اللي عليكي واتعاتبوا والعتاب ع قد المحبه، متقوليش كرامه، مسدج منك عشان تتصالحوا دا مش ههين كرامتك، حاولتي ومقدرتش خلاص فكك، بس تكوني انتي مرتاحه نفسيا وحاولتي فاهمه..!