ماذا بعد! 🖤
637 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
-(وَلَن تَسْتَطِيعُوا أَن تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِن تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا)🖤
11
بصي تقريباً كدا هو عاوز يشوفك كويسه وف أحسن حال ف كل حاجه، سواء ف التفكير والثقافه، سواء الصحه والشكل والمظهر، سواء ف النفسيه..

يعني حابب ليكي التطوير، تطوري من ذاتك وتفكير يبقى عميق وكويس، مش واحده طايشه أو سطحيه..
الشكل، مثلا حابب تغيير استايلك، عمرها ما كانت الاناقه، حاجه م كويسه او حاجه سطحيه، لأ دي حاجه تدل ع النضافه الشخصيه م اكتر، وهو مش قصده حاجه وحشه، عشان انتي بتقولي شاري.

النفسيه، قصده يعني تشاركيه، تحكيله اللي حاسه بيه، متحطيش ف نفسك، تحكي معاه، تطلعي اللي جواكي.

قصده حابب ليكي الاحسن ف كل وضع، حابب يشوفك أجمل واحده ف عينه وعين الناس وعيونك انتي كمان، قصده خير م اكتر ولولا قصده خير لولا قالها بطريقة مباشره🤍🫶.
6
هاتلي شاورما وبروستد وواحده كانز بالله هكون مرضيه وفل الفل😂.
مين؟
😁8
أنا هتكلم لو أنا مكانك يعني، مش هقوله لانو اوريدي قلبه مع واحده تانيه، اعتراف أي لازمته بقى؟

أو ف حاجه تانيه ممكن اختبار ليكي مثلا، عاوز يشوف رد فعلك، بس أصلا لو ف مشاعر من ناحيته ليكي كان ظهراها، أو انتي كنتي حسيتي بيها، بصي ممكن تقولي لواحده قريبتك تكون عارفاكي وعارفاه، بمعنى عارفه علاقتكم ماشيه أزاي، وتراقبه هو تشوف تصرفاته عامله ازاي، ممكن فعلاً بيحبك ولا بيحب حد تاني....

بس ريلي الراجل لو حب بيخاف تضيع منه ف بيعترف، أصلا ف فرق كبير بين اعتراف الولد للبنت، وبين البنت للولد فاهمني؟
8
جدعه إنك اخدتي الخطوه دي، منها لو فعلاً انتي تقيله عليه أهو انتي بعدتي، ومنها لو كان اختبار ليكي وهو بيحبك، هيعمل حاجه عشان يرجعك زي الأول، او حاجه توضحلك حبه ليكي انتي، أو انتي البنت دي، بصي خدي راحتك ف التفكير بس اوعي تتسرعي ف حاجه، فاهمه.
6
أولاً، خدي قرار بأن تتوقفي عن التفكير الزائد والشعور بالإحباط، حاولي التركيز على أشياء تانيه في حياتك اللي بتستمتعي بها، مثلا رسم أو القراءة أو أو حاجات تانيه.

ثانيًا، حاولي تبسيط الأمور ومتديهاش أكبر من حجمها الحقيقي، ف ممكن تكوني بتبصي ليها بطريقة تخليها أصعب وأكثر تعقيدًا.

ثالثًا، حاولي تتكلمي مع صحابك وتشغلي يومك.

رابعًا، حددي اي هو الامر اللي يقلقك بشأن الشخص اللي بتفكري فيه وحاولي تحليه بطريقة هادئة ومنطقية.

وأخيرًا، افتكري أن الحب قد يكون مؤلمًا في بعض الأحيان، ولكن يمكن تجاوزه والتعلم منه. حاولي الاهتمام بنفسك والعمل على تحقيق أهدافك الشخصية.
8
تقريباً كدا هو بيحبك، بس مستني انتي تقولي، بس طبعاً طبعاً انتي مش هتقولي ودا الأفضل ليكي، ودا الصح أصلا، مينفعش البنت هي اللي تعترف الأول والكلام دا، وهو لو راجل بجد يوضحلك حبه ويستناكي ف الحلال..

لو اعترفتي وهو بيحبك، أكيد هيفرح، لو مش بيحبك هتكون صعبه عليكي وعليه، وهتلاقيه مش عارف يقول أي خاصتا انتي قريبته فاهمني!
👍6
بصي ممكن يكون عنده ظروف، أو هو ف صغط دلوقت عشان الامتحانات، فيفضل متبعتيش خالص، ومتسأليش، عشان متحكتيش بحد، وتكبر المواضيع، وانتي يفضل تلغي الاختلاط، وكمان طالما الموضوع شاغل بالك ومشتتك وانتي ف الثانويه ووقت مهم، يبقى تلغي الحوار خالص من دماغك فاهمه.
👍7
قوليله لأ تمام حضرتك حليته، بس كدا، ومتبعتيش تاني، وفكك من الحوار.
8
رسالة اليوم بتقولك🫶🤍:


" أول ما تلاقي نفسك مكمل ف دعائك برغم
إن كل الأسباب الكونيه بتقولك صعب و مستحيل، إعرف إنك وصلت لمرحلة اليقين، و دي مرحلة أخرها حاجة واحدة بس ".

- {قد أُجِبت}.❤️
27
قاعده ف أمان الله كدا، ف حسيت نفسي جعانه بسيط، ف قولت لأ لسه هقوم، هنام خفيفه أحسن، شويه ولقيت نفسي عند التلاجه جبت أكل وجبت عيش أكلت حاولي تلاته أرغفه، وحبست بكوبايه نسكافيه، وع كدا كنت ناويه أنام خفيف🦦.
😁19
هو انتي غلطانه انك مقولتيش ع الجروب، طالما قولتيله ع الواد، كنتي قولتي ع الجروب، عموما انتي لو مش عامله حاجه غلط، وكنتي بتتكلمي ف حدود، يبقى هتخافي لي؟ مش عارفه ممكن قوله أي، وانتي متبعتيش وخليكي تقيله وواثقه من نفسك ومتخفيش، وشويه هيكلمك هيقولك أي.
👍4
صباح الفل
ثقي بالله وتفائلي وخليكي طمعانه ف كرمه، وربنا يوفقك ويجبر بخاطرك ويقر عينيك يا رب،كرم ربنا وسع كل شيء ❤️.
12
‏الإنسان ما هو إلا نفسية؛ إن ضاقت عجز عن عمل الدنيا والآخرة،

ولذا كان الرسول ﷺ يستعيذ من الهم والغم والحزن في صباحه ومسائه

اللهم إنِّي أعوذ بك من الهم والحزن، وأعوذ بك من العجز والكسل، وأعوذ بك من الجبن والبخل، وأعوذ بك من غلبة الدين وقهر الرجال

-حذيفة علي.
14🥰2
"اللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا، اللَّهُمَّ صَيِّبًا هَنِيئًا 🤍.
15
تبقى السماء المكان الذي يواسينا دائما 🫶🤍.
16
المطره مطرت النهارده، ودعيت لكل اللى ف الثانويه، يجبر بخاطركم ويفرح قلبكم، ويقر عيناكم بما تتمنى، ويجعل اليأس لا يعرف طريقا لكم، يا رب اشوفكم مجبرين الخاطر يحبايب 🫶🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.
19🥰1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
البنت لازم ضحكتها تكون رقيقه..
ضحكتي:
😁16
آمين آمين
لكل اللي ف قلوبنا💗.
14