أتصالحت مع فكرة ان الكل ممكن يتغيير
فجأه بدون اي سبب، عادي جداً.
فجأه بدون اي سبب، عادي جداً.
👌9❤5
لأ لأ متبقيش عبيطه بقى، متدهياش اكبر من حجمها، مين دي اللي تخافي منها ومن الشماته بتاعتها؟ احنا اتفقنا نلغي وجودها، تجربه وعدت، خلاص بقى مش هنخاف منها ولا حتى نأملها، كائن م موجود، وانتي لو هتحققي ذاتك هتحققيه لنفسك م أكتر، مش مستنيه حاجه م حد، كل دا لنفسك، وكل حاجه نصيب،وربنا عالم بكل شئ، الصغيره قبل الكبيره، ف سبيها ع الذي لا ينام ولا يغفل، ولو هتخافي م حاجه، يبقى تخافي ع سلامك النفسي بس.
👍8
بصي تقريباً كدا هو عاوز يشوفك كويسه وف أحسن حال ف كل حاجه، سواء ف التفكير والثقافه، سواء الصحه والشكل والمظهر، سواء ف النفسيه..
يعني حابب ليكي التطوير، تطوري من ذاتك وتفكير يبقى عميق وكويس، مش واحده طايشه أو سطحيه..
الشكل، مثلا حابب تغيير استايلك، عمرها ما كانت الاناقه، حاجه م كويسه او حاجه سطحيه، لأ دي حاجه تدل ع النضافه الشخصيه م اكتر، وهو مش قصده حاجه وحشه، عشان انتي بتقولي شاري.
النفسيه، قصده يعني تشاركيه، تحكيله اللي حاسه بيه، متحطيش ف نفسك، تحكي معاه، تطلعي اللي جواكي.
قصده حابب ليكي الاحسن ف كل وضع، حابب يشوفك أجمل واحده ف عينه وعين الناس وعيونك انتي كمان، قصده خير م اكتر ولولا قصده خير لولا قالها بطريقة مباشره🤍🫶.
يعني حابب ليكي التطوير، تطوري من ذاتك وتفكير يبقى عميق وكويس، مش واحده طايشه أو سطحيه..
الشكل، مثلا حابب تغيير استايلك، عمرها ما كانت الاناقه، حاجه م كويسه او حاجه سطحيه، لأ دي حاجه تدل ع النضافه الشخصيه م اكتر، وهو مش قصده حاجه وحشه، عشان انتي بتقولي شاري.
النفسيه، قصده يعني تشاركيه، تحكيله اللي حاسه بيه، متحطيش ف نفسك، تحكي معاه، تطلعي اللي جواكي.
قصده حابب ليكي الاحسن ف كل وضع، حابب يشوفك أجمل واحده ف عينه وعين الناس وعيونك انتي كمان، قصده خير م اكتر ولولا قصده خير لولا قالها بطريقة مباشره🤍🫶.
❤6
أنا هتكلم لو أنا مكانك يعني، مش هقوله لانو اوريدي قلبه مع واحده تانيه، اعتراف أي لازمته بقى؟
أو ف حاجه تانيه ممكن اختبار ليكي مثلا، عاوز يشوف رد فعلك، بس أصلا لو ف مشاعر من ناحيته ليكي كان ظهراها، أو انتي كنتي حسيتي بيها، بصي ممكن تقولي لواحده قريبتك تكون عارفاكي وعارفاه، بمعنى عارفه علاقتكم ماشيه أزاي، وتراقبه هو تشوف تصرفاته عامله ازاي، ممكن فعلاً بيحبك ولا بيحب حد تاني....
بس ريلي الراجل لو حب بيخاف تضيع منه ف بيعترف، أصلا ف فرق كبير بين اعتراف الولد للبنت، وبين البنت للولد فاهمني؟
أو ف حاجه تانيه ممكن اختبار ليكي مثلا، عاوز يشوف رد فعلك، بس أصلا لو ف مشاعر من ناحيته ليكي كان ظهراها، أو انتي كنتي حسيتي بيها، بصي ممكن تقولي لواحده قريبتك تكون عارفاكي وعارفاه، بمعنى عارفه علاقتكم ماشيه أزاي، وتراقبه هو تشوف تصرفاته عامله ازاي، ممكن فعلاً بيحبك ولا بيحب حد تاني....
بس ريلي الراجل لو حب بيخاف تضيع منه ف بيعترف، أصلا ف فرق كبير بين اعتراف الولد للبنت، وبين البنت للولد فاهمني؟
❤8
أولاً، خدي قرار بأن تتوقفي عن التفكير الزائد والشعور بالإحباط، حاولي التركيز على أشياء تانيه في حياتك اللي بتستمتعي بها، مثلا رسم أو القراءة أو أو حاجات تانيه.
ثانيًا، حاولي تبسيط الأمور ومتديهاش أكبر من حجمها الحقيقي، ف ممكن تكوني بتبصي ليها بطريقة تخليها أصعب وأكثر تعقيدًا.
ثالثًا، حاولي تتكلمي مع صحابك وتشغلي يومك.
رابعًا، حددي اي هو الامر اللي يقلقك بشأن الشخص اللي بتفكري فيه وحاولي تحليه بطريقة هادئة ومنطقية.
وأخيرًا، افتكري أن الحب قد يكون مؤلمًا في بعض الأحيان، ولكن يمكن تجاوزه والتعلم منه. حاولي الاهتمام بنفسك والعمل على تحقيق أهدافك الشخصية.
ثانيًا، حاولي تبسيط الأمور ومتديهاش أكبر من حجمها الحقيقي، ف ممكن تكوني بتبصي ليها بطريقة تخليها أصعب وأكثر تعقيدًا.
ثالثًا، حاولي تتكلمي مع صحابك وتشغلي يومك.
رابعًا، حددي اي هو الامر اللي يقلقك بشأن الشخص اللي بتفكري فيه وحاولي تحليه بطريقة هادئة ومنطقية.
وأخيرًا، افتكري أن الحب قد يكون مؤلمًا في بعض الأحيان، ولكن يمكن تجاوزه والتعلم منه. حاولي الاهتمام بنفسك والعمل على تحقيق أهدافك الشخصية.
❤8
تقريباً كدا هو بيحبك، بس مستني انتي تقولي، بس طبعاً طبعاً انتي مش هتقولي ودا الأفضل ليكي، ودا الصح أصلا، مينفعش البنت هي اللي تعترف الأول والكلام دا، وهو لو راجل بجد يوضحلك حبه ويستناكي ف الحلال..
لو اعترفتي وهو بيحبك، أكيد هيفرح، لو مش بيحبك هتكون صعبه عليكي وعليه، وهتلاقيه مش عارف يقول أي خاصتا انتي قريبته فاهمني!
لو اعترفتي وهو بيحبك، أكيد هيفرح، لو مش بيحبك هتكون صعبه عليكي وعليه، وهتلاقيه مش عارف يقول أي خاصتا انتي قريبته فاهمني!
👍6
بصي ممكن يكون عنده ظروف، أو هو ف صغط دلوقت عشان الامتحانات، فيفضل متبعتيش خالص، ومتسأليش، عشان متحكتيش بحد، وتكبر المواضيع، وانتي يفضل تلغي الاختلاط، وكمان طالما الموضوع شاغل بالك ومشتتك وانتي ف الثانويه ووقت مهم، يبقى تلغي الحوار خالص من دماغك فاهمه.
👍7