Remember today :
خليك فخور بنفسك، اللي انت مريت فيه مش قليل..
كمل سعي مفيش مجهود بضيع 🫶🏻🩶.
خليك فخور بنفسك، اللي انت مريت فيه مش قليل..
كمل سعي مفيش مجهود بضيع 🫶🏻🩶.
❤8🥰2
جماعه خلوا بالكو علشان الخطوبه هتيجي فجأة و مش هلحق أقول إتفقنا !! 🚶♀
😁14
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
أنا م قادره اجمع الأحداث، هو الحاج م مدرك اللي بيعمله؟!
طيب كلمي الحاج ابوكي كدا براحه وفهميه، مهو م أي حد وخلاص هو،طيب أنتي بتقول صليتي أستخاره والحاج مش مصدق اللي حصل صح؟
لأ بقى لازم يصدق، وانتي لسه صغيره وقدامك دراسه، أقولك تعاليلي بف يوليه، ولو فيها أكلم الحجه أفهمها أكلمها 🫶.
أنا م قادره اجمع الأحداث، هو الحاج م مدرك اللي بيعمله؟!
طيب كلمي الحاج ابوكي كدا براحه وفهميه، مهو م أي حد وخلاص هو،طيب أنتي بتقول صليتي أستخاره والحاج مش مصدق اللي حصل صح؟
لأ بقى لازم يصدق، وانتي لسه صغيره وقدامك دراسه، أقولك تعاليلي بف يوليه، ولو فيها أكلم الحجه أفهمها أكلمها 🫶.
❤3
أحمدي ربك أنو الموضوع خلص ع قد كدا بس، وانو مفيش مشاكل، وانو ربنا سترك، بعد كدا مهما كلفك الأمر متعصيش الله، بتسريب بلا بتاع، وكمان م ولد؟!
دورك دلوقتي تستغفري ربك كتير كتير، وتقوي نفسك، متضعفيش ولا قدام ظروف ولا أسباب، ربنا محبش تستمري ف الطريق دا، أصلا أقولك، لو كنتوا استمرتوا تتكلموا حتى لو ف حدود، مكنش هيبقى الامتحان دا بس، تؤتؤ كنتي هتعتمدي طول عمرك ع الحاجه الحرام دي، وما ادراكي عصيان الله، المهم استغفري ربك واقطعي ع نفسك وعد انك متعمليش الشئ دا، والوعد ع الحر دين👀، ربنا يغفر لكي ويبعدك عن أي ذنب.
دورك دلوقتي تستغفري ربك كتير كتير، وتقوي نفسك، متضعفيش ولا قدام ظروف ولا أسباب، ربنا محبش تستمري ف الطريق دا، أصلا أقولك، لو كنتوا استمرتوا تتكلموا حتى لو ف حدود، مكنش هيبقى الامتحان دا بس، تؤتؤ كنتي هتعتمدي طول عمرك ع الحاجه الحرام دي، وما ادراكي عصيان الله، المهم استغفري ربك واقطعي ع نفسك وعد انك متعمليش الشئ دا، والوعد ع الحر دين👀، ربنا يغفر لكي ويبعدك عن أي ذنب.
❤3
الناس اللي بتنام بدرى دى ايه مفيش هموم مفيش ندم مفيش مستقبل تفكرو فيه مفيش ضمير ! 🦦
😁7😢2👍1
دايرتي الاجتماعية صغرت جداً، لدرجه لو جالي نوتيفكشن، بعرف مين اللي بعت!
👍7😁2
ماذا بعد! 🖤
دايرتي الاجتماعية صغرت جداً، لدرجه لو جالي نوتيفكشن، بعرف مين اللي بعت!
ودا يعتبر إنجاز بالنسبالي، عشان يعتبر حذفت كل الناس الفيك اللي ف حياتي، وفضلوا كام شخص بس حقيقي🫶.
👏7
ممكن أكون زعلانه لسببين
الأول: أنو أكتشفت ناس كتيره fake، أو كفايه علينا تكون علاقتنا سطحيه.
التاني: خايفه أكون ظالمه حد، حتى لو بنسة 1٪.
بس انا أوريدي كدا مرتاحه وإنجاز عظيم جداً هو حزين سيكا بس هو عظيم جداً جداً، أحسن حاجه تبعدي عن قيل وقال، تاخدي ركن لحالك كدا، حد احتاجك ف حاجه معاه تساعديه، ومسمهاش عازني ف وقت مصلحه!! لأ دا ربنا دله عليك ودا شئ يفرحك، وعلامة تدل ع النضج، كل ما تختصر مع الناس واللت والعجن كل م يدل ع نضجك، حباني أكون لا أضر ولا اضر، وريلي يعني الأختصار عباده، أصلا انا مش بعرف أتعامل مع ناس فيك، انا يأحبك جداً وأكلمك دايما، يأختصرك جداً، ولا اضرك ولا تضرني🫶.
الأول: أنو أكتشفت ناس كتيره fake، أو كفايه علينا تكون علاقتنا سطحيه.
التاني: خايفه أكون ظالمه حد، حتى لو بنسة 1٪.
بس انا أوريدي كدا مرتاحه وإنجاز عظيم جداً هو حزين سيكا بس هو عظيم جداً جداً، أحسن حاجه تبعدي عن قيل وقال، تاخدي ركن لحالك كدا، حد احتاجك ف حاجه معاه تساعديه، ومسمهاش عازني ف وقت مصلحه!! لأ دا ربنا دله عليك ودا شئ يفرحك، وعلامة تدل ع النضج، كل ما تختصر مع الناس واللت والعجن كل م يدل ع نضجك، حباني أكون لا أضر ولا اضر، وريلي يعني الأختصار عباده، أصلا انا مش بعرف أتعامل مع ناس فيك، انا يأحبك جداً وأكلمك دايما، يأختصرك جداً، ولا اضرك ولا تضرني🫶.
🥰4❤3
ناس مش عارفني غير انو أدمن القناه وداخله تطمني عشان الامتحان، وتقولي كلام حلو زيها، ف لو دا رزقي ف الدنيا ف أنا راضيه بيه جداً جداً والله ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥🧸💫.
❤8
ربنا يوفقك وتدخلي الكليه اللي بتتمنيها يا رب♥🥹.
بصراحه يوم مكنش حلو جداً، عشان مش كليتي اللي عاوزاه، كان يوم معظمه عياط، وقلبي كان وجعني، بس عيب عليكي خلصت عياط وجبت شاورما ومليت التنك 😂❤️بس بعد كدا رجعت عيطت تاني، مش عارفه لما السندوتش خلص ولا بسبب أنو افتكرت أنو حلمي ضاع🥹، أتمنى بجد كل طالب يروح المكان اللي بيتمنى، وهنجي كدا ولا كده ربنا بيختارلنا دايما الأحسن والأفضل والحمدلله ع كل حال 🫶❤️شدوا حيلكم يرجاله ربنا معاكم 🫶🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.
بصراحه يوم مكنش حلو جداً، عشان مش كليتي اللي عاوزاه، كان يوم معظمه عياط، وقلبي كان وجعني، بس عيب عليكي خلصت عياط وجبت شاورما ومليت التنك 😂❤️بس بعد كدا رجعت عيطت تاني، مش عارفه لما السندوتش خلص ولا بسبب أنو افتكرت أنو حلمي ضاع🥹، أتمنى بجد كل طالب يروح المكان اللي بيتمنى، وهنجي كدا ولا كده ربنا بيختارلنا دايما الأحسن والأفضل والحمدلله ع كل حال 🫶❤️شدوا حيلكم يرجاله ربنا معاكم 🫶🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍.
❤6
لازم ولابد الرضى وانك تتأقلمي ع المكان، متعرضتش لكلام كتير، لانو كانت أول دفعة للتابلت بقى واللي عدى صافي ودخل كليه كان بيحمد ربنا، بابا وماما واخواتي كانوا جنبي، وكانوا عارفين أنو محطمه، فتره صعبه جداً عليا، بس لولا وجودهم عديتها، مكدبش عليكي أنا بروح الكليه عشان صحابي أصلا🥹😂بس هتتأقلمي وهتحبي المكان، ودا لازم أصلا، والحمدلله موفقه ف الدراسه وأهي ماشيه، كلام الناس دا ع الهامش، مكنتش بتصرف عليا فلوس ولا سهرت معايا، ولا اعصابك باظت زيي، دا أنا ف فترة الامتحان كنت ببقى ماشيه بالكانوله، ف محدش له الحق أنو يتكلم نص كلمه معايا، لو حد كان يقول شوف المجاميع ولا كدا، كنت بقوله تعالى امتحن مكاني، بحق لو جبت 1٪، كنت بقوله متبقاش جاهل وغبي ف نفس الوقت، كفايه عليك واحده، مكنتش بدي حد فرصه، ولا بحط كلام الناس ف دماغي، ف أي حوار مش الكليه بس، التجاهل دا حاجه عظمه فوق الجمدان♥.
❤5
ماذا بعد! 🖤
لازم ولابد الرضى وانك تتأقلمي ع المكان، متعرضتش لكلام كتير، لانو كانت أول دفعة للتابلت بقى واللي عدى صافي ودخل كليه كان بيحمد ربنا، بابا وماما واخواتي كانوا جنبي، وكانوا عارفين أنو محطمه، فتره صعبه جداً عليا، بس لولا وجودهم عديتها، مكدبش عليكي أنا بروح الكليه…
الوضع بيختلف م شخص لشخص، وكمان دفعه التابلت، أول م النتيجة ظهرت وعرفنا المجموع كنا ف حالة زهول، وانا كانت الدموع بتنزل بس وكان فيه صمت رهيب جداً ف المكان، شويه سمعنا صريخ وفلان سقط خالص وفلان جاب خمس ملاحق والكلام دا، انا وتلات اشخاص اللي نجحنا صافي ويعتبر بمجموع كويس إلى حد ما، لقيت ماما بتحمد ربنا وبابا كمان وأخواتي، بالنسبه للوضع اللي حوالينا، وانا كل دا ف حاله زهول لسه، شويه وأنهارت من العياط، وعياط هيستري، فضلوا يهدوا فيا والكلام دا ولاقيت الناس جايه تباركلي وبتقولي الحمدلله وانا حاسه أنو ف كابوس، ولاقيت صحاب بابا بيرنوا عليه وبيكلموني ويقولوا انتي كدا كويسه والله ونسبة النجاح قليلة خالص ومش عارفه، وأعمامي وأخوالي وخالاتي وكله بيكلمني، وانا كلمه ماشي بس وبعيط، بعد بقى ما عرفت مجاميع العيال، مكدبش عليكي، هديت شويه وقولت الحمدلله، بس جوايا وجع جامد، انا تعبت وماما وبابا تعبوا معايا، وأكتر سنه بابا كان قريب مني فيها، كان بيسهر معايا ويعملي النسكافيه، ولو احتاج ياكل كان بيعمل لنفسه ويعملي معاه ويغسل الأطباق بعد كدا🥹🥹وكان عنده أمل جداً، وجات فتره قبل الامتحان كنت يوما عند الدكتور، وتعب بقى وحالة ما يعلم بيها إلا الله، بعد النتيجه بشويه، ف ناس بدأت ترمي كلام كدا، ودا طبيعي جداً، مكنتش بديلهم فرصه، وكنت بطنشهم، بس بابا كان بيحاول يفرحني يعني اداني فلوس كتيره جداً عشان أنزل اجيب لبس للجامعه، وكانوا جنبي الصراحه، والحمدلله، وأهو بتأقلم ع المكان واتعرفت ع بنات جميله جداً، وربنا دايما بيعوض، أكيد له حكمه عظيمه، وربنا عمر م بيظلم حد، وأكيد الأحسن جاي قدام، وعند يقين بالله جداً، انو دا الافضل ليا، والحمدلله ع انو راضيه بقضاء الله ♥، وكل حاجه بتعدي بس طبيعي تسيب أثر، المهم االانسان يعمل اللي عليه عشان يبقى مرتاح وضميره مرتاح، وحقيقي يعني ربنا عادل جداً، وربنا لما ينزل البلاء بيكون معاه لطفه، والحمدلله دائما وابدا، الثانويه مش نهاية العالم، ولا الكلام دا، المهم انك تحقق ذاتك ف اي مكان وأي وضع انت اتحطيت فيه، وخليك عندك الإدراك أنو ربنا عاوزلك المكان دا، يعني بابا كان هيوديني حقوق بني سويف، أنا رفضت، وجالي معهد تمريض مش عارفه فين، أنا بردو رفضت، كل مكان له صاحب والحمدلله بردو ع كل حال، شجع نفسك واعمل اللي عليك لسه فيه وقت، وربنا يفرح قلوبكم ويجبر بخاطركم ويقر أعينكم يحبايب هارتي♥.
❤9😭1