"أنا بحب أميز يوم الجمعه زي ما رسول الله صلى الله عليه وسلم كان مميزه، يعني بحب أقوم بدري عن معادي المعتاد من الصحيان من النوم، وأطيب وأغتسل، وألبس لبس جميل وريحته طيبه، وأحب أشوف الكل بيغتسل وبيجهز نفسه للخطبه، وأحب منظر الناس وهما رايحين المسجد وحاطين البرفيوم المميز اللي بيحبه، وأستنى الخطبه لما تبدأ، وبعد الصلاه نتجمع ع الأكل، وبعد كدا أبدأ ف الصلاة ع النبي، وقراءة سورة الكهف وابقى مستنيه ساعة الاستجابه وخايفه تفوتني، وادعي بكل اللي عاوزاه.. 🫶💗💗💗.
يوم جميل ومميز وبحسه بيخلص بسرعه، وحتى اللي بيبقى مش بيصلي وعزم ع انو هيتوب إلي الله ويصلي بيبدأ بيوم الجمعه🫶...
الحمدلله ع اننا مسلمين وينعم الله علينا بنعم كتيره جداً 💗.
اللهم صلي ع محمد وع آل محمد كما صليت ع إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد، اللهم بارك على محمد وع آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد 💗💗💗💗💗💗.
يوم جميل ومميز وبحسه بيخلص بسرعه، وحتى اللي بيبقى مش بيصلي وعزم ع انو هيتوب إلي الله ويصلي بيبدأ بيوم الجمعه🫶...
الحمدلله ع اننا مسلمين وينعم الله علينا بنعم كتيره جداً 💗.
اللهم صلي ع محمد وع آل محمد كما صليت ع إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد، اللهم بارك على محمد وع آل محمد كما باركت على إبراهيم وعلى آل إبراهيم إنك حميد مجيد 💗💗💗💗💗💗.
❤14🥰4
حابه أحكيلكم قصه بالنسبه لي مرعبه، Don't skip رجاءا 🥹❤️..
"زنت، وقتلت!!! 🙂..
فتاه ذهبت إلى نبي الله موسى، قالت له أنا أرد أن اتوب إلى الله، أنا زنيت وقتلت، ومش أي حد دا أنا قتلت أبي!!!
أثار نبي الله موسى جداً وفزع وقال لها أخرجي أيتها الفاجره...
فحزنت كثيرا، وكانت متوقعه أنو هيساعدها ع التوبه، فذهبت له مره ثانيه، ف أول ما شافها قالها أخرجي أيتها الفاجره!!!
فنزل عليه الوحي بعد ما مشيت من عنده الفتاه، قال له" لما تفعل ذاك مع الفتاه ي موسى!!
رد عليه قاله أنها زانيه وقاتله، قتلت أبها، ما هذا الفجر!!
رد عليه جبريل وقال له "أتدري من هو أعظم ذنبا وفجرا عنها ي نبي الله؟!
قال من؟!
قال: تارك الصلاه!! 💔
متخيلين يجماعه!! زنت وقتلت ودا هين بالنسبه لذنب تارك الصلاه!!
اللهم قربنا إليك قرب المحب لا قرب المحتاج، اللهم حببني ف صلاتي لأرتاح بها وليس لأرتاح منها، اللهم أعني ع ذكرك وحسن عبادتك يا الله🥹💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗.
"زنت، وقتلت!!! 🙂..
فتاه ذهبت إلى نبي الله موسى، قالت له أنا أرد أن اتوب إلى الله، أنا زنيت وقتلت، ومش أي حد دا أنا قتلت أبي!!!
أثار نبي الله موسى جداً وفزع وقال لها أخرجي أيتها الفاجره...
فحزنت كثيرا، وكانت متوقعه أنو هيساعدها ع التوبه، فذهبت له مره ثانيه، ف أول ما شافها قالها أخرجي أيتها الفاجره!!!
فنزل عليه الوحي بعد ما مشيت من عنده الفتاه، قال له" لما تفعل ذاك مع الفتاه ي موسى!!
رد عليه قاله أنها زانيه وقاتله، قتلت أبها، ما هذا الفجر!!
رد عليه جبريل وقال له "أتدري من هو أعظم ذنبا وفجرا عنها ي نبي الله؟!
قال من؟!
قال: تارك الصلاه!! 💔
متخيلين يجماعه!! زنت وقتلت ودا هين بالنسبه لذنب تارك الصلاه!!
اللهم قربنا إليك قرب المحب لا قرب المحتاج، اللهم حببني ف صلاتي لأرتاح بها وليس لأرتاح منها، اللهم أعني ع ذكرك وحسن عبادتك يا الله🥹💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗.
❤13😢1
"ف بنت كل ما يتقدم ليها عريس، يكلم أهلها وميجيش، كل عريس كدا، لحد ما سنها اتقدم جداً، والناس بدأت تقول عليها عانس وبتاع، وهي اكتأبت جداً، فاتقدملها واحد ووافقوا، بعد ما اتعلقت بيه وفرحت جداً، حصلت مشاكل ومامته قالت أنو هي كبيره ودا من الصعب انها تحمل، وحالة الانجاب عندها هتكون مش هينه، فسابها، وبعد ما سابها حزنت جداً وأكتأبت، وأي حد يتقدم ترفضه، ف باباها قالها أي رأيك تطلعي عمره؟!
تنسي همومك بيها وتعبك، قالتله ماشي، قالت أو م وصلت عند الكعبه سمعت واحده بتقرأ قرآن وتقول" ولسوف يعطيك ربك فترضى"قالت كأني أول مره أسمع الأيه ف انهارت من البكاء، فقربت مني الفتاه بتقولي مالك؟!
حكتلها كل حاجه، فقالت ربنا هيعوضك عن كل حاجه، وفضلت نتكلم واتصاحبنا🫶.
ف وهي راجعه من العمره قابلت البنت اللي اتصاحبت عليها ومعاها زوجها وصاحب زوجها، ف سلموا ع بعض ومشيت..
قالت تالت يوم جالي اتصال من البنت، بتسلم عليا وفضلنا نحكي، ولقتها بتقولي "فاكره فلان صاحب جوزي اللي شوفناه ف المطار!! معجب بيكي جداً وبشخصيتك"
قولتلها: انا بقيت خايفه من الزواج أصلا!
قالتلها أقعدوا سوا بس ارتحتي تمام لو كدا خلاص
جالها الشاب وف الرؤيه الشرعيه كانت مرتحاله جداً، وقالها اللي انتي محتاجاه اجبهولك انتي تستاهلي كل خير.
قالت وبالفعل كل حاجه مشيت الامور تمام وهو شخص محترم وصالح جداً جداً، وقالت اتجوزنا، وطلع عوض ربنا فعلاً، وحياتي كانت جميله، ف كنت خايفه ف يوم من حته الخلفه انو ممكن مخلفش بسبب كبر سني "قالها كل حاجه مكتوبه وأنا راضي بأي حاجه، انتي أمي وأختي وبنتي، وراضيني ونمت بين ايده"
قالت تاني يوم حسيت بدوخه وتعب، فعملت اختبار الحمل، طلعت حامل وكنت طايره من الفرح، وكام شهر طلعت حامل ف توأم، وقد اي عوض ربنا جميل جداً 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍""
ربنا عوضه جميل، ومفيش حاجه صعبه ومستحيله، ادعي بيقين وخليكي واثق ف ربنا عز وجل دايما "ولسوف يعطيك ربك فترضى" 🥺🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🫶.
تنسي همومك بيها وتعبك، قالتله ماشي، قالت أو م وصلت عند الكعبه سمعت واحده بتقرأ قرآن وتقول" ولسوف يعطيك ربك فترضى"قالت كأني أول مره أسمع الأيه ف انهارت من البكاء، فقربت مني الفتاه بتقولي مالك؟!
حكتلها كل حاجه، فقالت ربنا هيعوضك عن كل حاجه، وفضلت نتكلم واتصاحبنا🫶.
ف وهي راجعه من العمره قابلت البنت اللي اتصاحبت عليها ومعاها زوجها وصاحب زوجها، ف سلموا ع بعض ومشيت..
قالت تالت يوم جالي اتصال من البنت، بتسلم عليا وفضلنا نحكي، ولقتها بتقولي "فاكره فلان صاحب جوزي اللي شوفناه ف المطار!! معجب بيكي جداً وبشخصيتك"
قولتلها: انا بقيت خايفه من الزواج أصلا!
قالتلها أقعدوا سوا بس ارتحتي تمام لو كدا خلاص
جالها الشاب وف الرؤيه الشرعيه كانت مرتحاله جداً، وقالها اللي انتي محتاجاه اجبهولك انتي تستاهلي كل خير.
قالت وبالفعل كل حاجه مشيت الامور تمام وهو شخص محترم وصالح جداً جداً، وقالت اتجوزنا، وطلع عوض ربنا فعلاً، وحياتي كانت جميله، ف كنت خايفه ف يوم من حته الخلفه انو ممكن مخلفش بسبب كبر سني "قالها كل حاجه مكتوبه وأنا راضي بأي حاجه، انتي أمي وأختي وبنتي، وراضيني ونمت بين ايده"
قالت تاني يوم حسيت بدوخه وتعب، فعملت اختبار الحمل، طلعت حامل وكنت طايره من الفرح، وكام شهر طلعت حامل ف توأم، وقد اي عوض ربنا جميل جداً 🥹🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍""
ربنا عوضه جميل، ومفيش حاجه صعبه ومستحيله، ادعي بيقين وخليكي واثق ف ربنا عز وجل دايما "ولسوف يعطيك ربك فترضى" 🥺🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🫶.
❤15
❤🔥9🥰3
بكل بساطة أنا جاية أقولك إزاي تعمل جدول مذاكرة! 🫶
البوست ده مهم لكل المراحل خصوصًا طلاب الثانوية العامة والأزهرية.
الأهم من الشغل تظبيط الشغل وعشان كدا:
- الخطوة الأولى (تنظيم المادة)
عشان تعمل الخطوة دي محتاج: 🤍
١- جدول امتحاناتك.
٢- وفهرس كل مادة.
٣- ورقة كبيرة فاضية.
- هتفتح كل مادة وتبدأ تكتب في الورقة عدد ابوابها وكل باب فيه كام فصل. 🤍
أو ممكن تقسمها بطريقة تانية وهي:
إنك تكتب عدد صفحات كل مادة لو عندكم مش بتتعاملوا بالفصول.
~الخطوة دي مفيدة في إنها بتخليك عندك رؤية واضحة لكل المواد وبتسهل عليك اللي جاي.
- الخطوة التانية (تقسيم المادة)
بعد ما عرفت حجم كل مادة ابدأ بص في الجدول وشوف قدامك كام يوم على الامتحانات وقبل كل مادة كام يوم.
وبعد كدا..
- بقياسك انت هتعرف كل مادة محتاجة كام يوم تتذاكر فيه، ولو متعرفش أي معلومة عن المادة اسأل في جروب الدفعة إيه أكبر وأصعب المواد هيفيدوك.
وأخر خطوة ابدأ قسم المادة على الأيام.
تعالى ناخد مثال:
- عندك 6 مواد كل مادة من 6 فصول وباقي 10 أيام على أول امتحان.
هتبدأ تقسم إن كل مادة تتذاكر يوم ونص.
ماعدا أول مادة هتمتحنها ذاكرها اخر مادة وهيتبقى قبلها 4 أيام ونص ذاكرهم فيها.
لإن باقي المواد ليهم أيام قبلهم كـ ليالي امتحانات فهتكمل مذاكرتهم فيهم.
وبس كدا، كدا نظمنا وجهزنا جدول المذاكرة.
- وعشان الجدول يتطبق صح يبقى لازم تاخد حبة نصايح مهمة وعن تجربة.
١- نظم وقتك حسب أوقات الصلاة.
احنا يومنا منظم بسبب الصلاة فاستغل النقطة دي.
٢- اعمل تحدي مع نفسك بحفظ سورة مش طويلة من القرآن في شهر الامتحانات. (سورة يس، الرحمن، الملك، ..).
طبعا هتستغرب بس عايزة أقولك "ما زاحم القرآن شيئًا إلا باركه"
هتلاقي بركة عظيمة في الوقت وكمان فرصة تبدأ تحفظ.
٣- ذاكر بنظام Pomodoro Technic.
وهو نظام الجلسات ٢٥ دقيقة مذاكرة + ٥ دقائق راحة.
لكن احنا هنعمل عليه تعديل بسيط.
~٢٥ دقيقة مذاكرة + ٥ دقائق قرآن + ٥ دقائق راحة.
٤- أقفل كل برامج السوشيل ميديا وقت المذاكرة عشان التشتيت. 📱
سوشيل ميديا ومذاكرة دونت ميكس!
ممكن تستخدم ابلكيشن Digital Detox هيساعدك.
٥- نام كويس نومك أهم من المذاكرة لانك لو منمتش كويس وجسمك أرتاح مستحيل تذاكر كويس وبتركيز.
- بس طبعا نوم وقت طبيعي من 7 لـ 9 ساعات.😁
٦- كل خضار كتير (خس، جزر، خيار).
٧- خد نيات كتير قبل المذاكرة وأدعي:
(اللهم أرزقني فهم النبيين وحفظ المرسلين والملائكة المقربين)
بعد المذاكرة قول (اللهم إني أستودعتك ما قرأت وما حفظت وماتعلمت فرده إلي عند حاجتي).
٨- بر أهلك لو اخدت رضاهم هتاخد التوفيق في كل حياتك.
٩- خلي معاك هايلايتر دايمًا وحدد الكلام المهم عشان ترجعله ليلة الامتحان.
١٠- كل يوم اعمل to do list واللي تذاكره اشطب عليه.
البوست ده مهم لكل المراحل خصوصًا طلاب الثانوية العامة والأزهرية.
الأهم من الشغل تظبيط الشغل وعشان كدا:
- الخطوة الأولى (تنظيم المادة)
عشان تعمل الخطوة دي محتاج: 🤍
١- جدول امتحاناتك.
٢- وفهرس كل مادة.
٣- ورقة كبيرة فاضية.
- هتفتح كل مادة وتبدأ تكتب في الورقة عدد ابوابها وكل باب فيه كام فصل. 🤍
أو ممكن تقسمها بطريقة تانية وهي:
إنك تكتب عدد صفحات كل مادة لو عندكم مش بتتعاملوا بالفصول.
~الخطوة دي مفيدة في إنها بتخليك عندك رؤية واضحة لكل المواد وبتسهل عليك اللي جاي.
- الخطوة التانية (تقسيم المادة)
بعد ما عرفت حجم كل مادة ابدأ بص في الجدول وشوف قدامك كام يوم على الامتحانات وقبل كل مادة كام يوم.
وبعد كدا..
- بقياسك انت هتعرف كل مادة محتاجة كام يوم تتذاكر فيه، ولو متعرفش أي معلومة عن المادة اسأل في جروب الدفعة إيه أكبر وأصعب المواد هيفيدوك.
وأخر خطوة ابدأ قسم المادة على الأيام.
تعالى ناخد مثال:
- عندك 6 مواد كل مادة من 6 فصول وباقي 10 أيام على أول امتحان.
هتبدأ تقسم إن كل مادة تتذاكر يوم ونص.
ماعدا أول مادة هتمتحنها ذاكرها اخر مادة وهيتبقى قبلها 4 أيام ونص ذاكرهم فيها.
لإن باقي المواد ليهم أيام قبلهم كـ ليالي امتحانات فهتكمل مذاكرتهم فيهم.
وبس كدا، كدا نظمنا وجهزنا جدول المذاكرة.
- وعشان الجدول يتطبق صح يبقى لازم تاخد حبة نصايح مهمة وعن تجربة.
١- نظم وقتك حسب أوقات الصلاة.
احنا يومنا منظم بسبب الصلاة فاستغل النقطة دي.
٢- اعمل تحدي مع نفسك بحفظ سورة مش طويلة من القرآن في شهر الامتحانات. (سورة يس، الرحمن، الملك، ..).
طبعا هتستغرب بس عايزة أقولك "ما زاحم القرآن شيئًا إلا باركه"
هتلاقي بركة عظيمة في الوقت وكمان فرصة تبدأ تحفظ.
٣- ذاكر بنظام Pomodoro Technic.
وهو نظام الجلسات ٢٥ دقيقة مذاكرة + ٥ دقائق راحة.
لكن احنا هنعمل عليه تعديل بسيط.
~٢٥ دقيقة مذاكرة + ٥ دقائق قرآن + ٥ دقائق راحة.
٤- أقفل كل برامج السوشيل ميديا وقت المذاكرة عشان التشتيت. 📱
سوشيل ميديا ومذاكرة دونت ميكس!
ممكن تستخدم ابلكيشن Digital Detox هيساعدك.
٥- نام كويس نومك أهم من المذاكرة لانك لو منمتش كويس وجسمك أرتاح مستحيل تذاكر كويس وبتركيز.
- بس طبعا نوم وقت طبيعي من 7 لـ 9 ساعات.😁
٦- كل خضار كتير (خس، جزر، خيار).
٧- خد نيات كتير قبل المذاكرة وأدعي:
(اللهم أرزقني فهم النبيين وحفظ المرسلين والملائكة المقربين)
بعد المذاكرة قول (اللهم إني أستودعتك ما قرأت وما حفظت وماتعلمت فرده إلي عند حاجتي).
٨- بر أهلك لو اخدت رضاهم هتاخد التوفيق في كل حياتك.
٩- خلي معاك هايلايتر دايمًا وحدد الكلام المهم عشان ترجعله ليلة الامتحان.
١٠- كل يوم اعمل to do list واللي تذاكره اشطب عليه.
🥰10👏2👍1
اللي يكذب ف أي موضوع متهدوش الأمان خالص، انتي غرضك الدراسه، الأفضل لو تصاحبي بنت، لو كدا، خدي المفيد منه، ومتسمحلوش أنو يدخل ف أي مواضيع خارجه عن الدارسه، ملقتيش فايده!! يبقى تبعدي خالص ولا دراسه ولا غيره، اسمعي مني.
❤4👍1👌1