ماذا بعد! 🖤
637 subscribers
9.5K photos
467 videos
7 files
138 links
ما بنتعوضش.. ولا لينا بديل
ما بنتكررش.. ووصالنا جميل 🧚‍♀️💙
Download Telegram
72كلمه مني ونص كلمه منه مع زعيق، عيطت وبقى هو الغلطان😌.
😁8👏2
مَالي أرى فِي عُيونِ الناس عَيناهُ
‏مالي أرى حيثُ ما أمضي مُحياهُ؟
‏أ إختار سَكنًا لهُ في وَسط أعيُنِهم
‏أم أصبح الخلقُ للمَعشوقِ أشباهُ؟
🥰52
والله ما بدأتُ خصاماً ولا هجراً

أو هانت عِشرةُُ عليّ أبداً

لكني إن تأذيت اعتزلت🖤.
👏5
الدكتور خلص شرح علي البروجكتور وفتح النور

أنا اخر المدرج =
😁9
جد قلوبٌ كالحجارةِ حقًا ؟ أهُناك قلوبٌ لا يهمّها أن فلان ينام بغصة في قلبه بسبب إيذاء أحدهم له؟!
كيف ومتى ولماذا ؟ كيف يملك أحدهم القدرة على فعل أبشـ ـع جريـ مـة إنسانية وهي إيذاء النفس وتركها لعقلها وفقط !
بنظري قـ ـتلُ النّفس حتى المـ ـوت.
😢5
Forwarded from ماذا بعد! 🖤 (‌Ɒiиα 🥀)
"من الحاجات المهمه ف حياتك...
انك تدي فرصه لنفسك تجرب اي حاجه تقوي نفسك بنفسك لازم تخوض علاقات كتيره وتجرب حاجات كتيره...
انو لما حد يكسرك متخلهوش يقف يتفرج عليك وانت مهزوم ومكسور وانو حقق هدفه لأ خالص متنبينش وتستفاد من التجربه دي وكمان تقوم وتعافر وتوضحله وتبيلنه انو وجوده جنبك كان ضرر ليك وانك اجمل واقوى ف بعاده...
انك لازم تكون مقتنع اي حاجه ف الدنيا مبينه ع حاجه خطأ استحاله تنتهي صح....
انك لازم تقتنع محدش بيفضل لحد الكل بيروح كل حاجه فترات لا حزن بيدوم ولا فرح بيدوم...
لازم تقتنع انو رضا الناس غايه لا تتدرك يعني مهما تعمل مش هتعرف تراضي الناس كلها...
لازم تقتنع انو لو مش ليك حاقد وحاسد يبقى انت فاشل الناس من طبعها بتحقد وبتحسد الاحسن منها ف لو لقيت حد بيحقد عليك تأكد انك كايده وانك احسن منه...
لازم تقتنع انك بتتعامل لوجه الله مش عشان حد ومتقولش انا هاعمله بمعاملته لأ خالص انت مش زيه ولا تربيتك زيه انت احسن منه بكتيررر..
وخلي اللي شايفك زفته خليه يشوفك زفتين اصلا كل واحد بيشوف بقلبه ولو قلبه وحش تاكد هيشوفك وحش ولو قلبه جميل هيشوفك جميل برغم العيوب...
خليك فاكر الناس دي مهما تعمل العجب مش هتعجبهم كلهم لازم كدا يكون وسط الورد الجميل الصافي ف شوك مؤذي..
ولو عاوز توصل للورد لازم تعدي الشوك دا.. "
وشكراً 🖤.
🥰9
مش عارف تبطل ذنب معين ؟
- إستثمره!
- نعم ؟ أستثمره ؟ إزاي ؟
ابن تيمية بيقول " وكم من ذنب أدخل صاحبه الجنة "
شوفت ذنب كان سبب في تغيير حياة ناس! إيه ده إزاي ؟
بص يا سيدي كل مرة تعمل ذنب خلَّي التوبة أعلىٰ من المرة إللي قبلها، طيب يعني إيه ؟
يعني أول مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله!
تاني مرة تعمل الذنب؛ استغفر الله، وطلَّع صدقة!
تالت مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة، وصلي ركعتين لله!
رابع مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر شوية، وصلي ركعتين!
خامس مرة، استغفر الله، وطلَّع صدقة أكبر بنية تطهير قلبك، وصلي ركعتين، وصوم يوم تطوع!
مع الوقت هتلاقي نفسك بتتأدب، وهاتبطل تعمل الذنب ده، والشيطان هيلاقي إن الذنب بيزيدك قرب لربنا أكتر، وأكتر، وعمَّال بيزودك حسنات! فـ هيبطل يشجعك علىٰ إرتكاب المعصية .  " اللهم طهر قلوبنا " 🤎
7🥰3
بعد مُحادثة تجاوزت الخمس ساعات مَع نفسي
‏إكتشفنا أنا ونفسي بِـ أننا نُعاني من نفسي
‏وهذا شيءٌ يصُعب شرحُه .
😢7
شباب قاعدين مع بعض وراح جاي شاب سأل سؤال لصديقه قاله نفسك زوجتك تكون ازاي أو أي صفاتها

الشاب رد وقاله انا نفسي تكون نقية وبريئة انسانة روحها حلوة ، لما نخرج مع بعض متعقدش تتصنع وتجمل في نفسها انا عايزها بطبيعتها وفطرتها ، مش عايزها مشهورة بقي ولبس شيك وهكذا لا انا عايز واحدة تنشأ جيل صالح تربي ولادي ع القرآن والدين ، يوم مزهق عليها متسبش البيت وتمشي لا تقعد لحد ماهدي ونتفاهم ، عايز واحدة حياتنا ملكنا احنا فقط مش ملك الناس ، عايز لبسها زي ما وصف القرآن ، عايزها ربنا رقم واحد في حياتها ،عايز اكون انا اول شخص ترجعله في حزنها ، عايز لما اقولها دا غلط نتنقاش ونتفاهم مش تعند وتصمم ع رأيها ، عايز واحدة تشدني لطاعة ربنا وتدخلني الجنة ، انا عارف اني مش هتلاقي ملاك واكيد هلاقي انسانة لها عيوب لان مافيش حد كامل بس عيوبها انا متقبلها قبل مميزاتها ، بس عمري متجوز واحدة كل حياتها لبس وصور وفيس وكلام ، عمري متجوز واحدة بترخص نفسها وتدهن كمية مكياج عشان تعجبنا ، لا ، انا اللي هتجوزها هتكون مختلفة عن الكل ، اللي هتجوزها هتكون ملكة قلبي فطبيعي تبقي مختلفة ، انا اه راجل شرقي وغيور وممكن متستحملش غيرتي بس هفهمها تاني وتالت ورابع ، نسيت اقولك اني عايزها عندها حياء كده ، تكون بفطرة ربنا ، متكونش بالتصنع بتاع الأيام دا ،تكون عارفة يعني اي زواج في دينا متفرحش بكام صورة وحتة فستان وبوكيه ورد والسلام

نصيحتي ' بصي يا جميلة الشباب عارفين البنات بيفكرو ازاي والشباب عارفين البنت الكويسة من الوحشة ، مافيش شاب هيقبل ع نفسه يتجوز بنت بتحاول تغريه أو تحاول تظهر نفسها ، أو بتحط كيلو ميكاب ع وشها ، فبلاش اللي بتعمليه في نفسك دا وترخصي نفسك عشان تعجبيهم وفي الاخر بتبقي لعبة بيتسلو بيها خليكي ملكة وخليكي عزيزة في نفسك وعيشي حياتك مع ربنا والقرآن وبلاش اللي بتعمله دا عشان هما فاهمين.
🥰9🔥1
حقيقة تلخص اللقاء:

في ليالي الأبطال لا مثيل للريال 🤍🖇.
5
🇺🇸: Happy Ramadan .

🇸🇦: رمضان مبارك عليكم

🇪🇬: انتي واحده قليلة الاصل وخايـ.ـنه وانا عْلطانه اني اديتك سري واعتبرتك زي اختي وطلعتي خايـ.ـنه واديتك رقمي فرطي فيه وادتيه لـ شاب انتي اكيد عارفاه هو رمضان كل سنه وانتي طيبه
😁9
هو يتقدم ويكون كدا عمل اللي عليه ، وادعي ربك دايما انو يدلك ع الطريق الصواب.
ربنا بس بيوعيكي، وربنا حابب قربك، يعني انتي كدا عملت الصح،وجاهدي نفسك دايما وجاهدي ف طريق ربنا، تفرحي بالاشاره اللي بتفوق.
انا هعتزلني انا كمان بقى وامري لله.
أنا؟
ماذا بعد! 🖤
أنا؟
أنا شعري صحي أكتر💃
😁5
1/يحبيبي تسلميلي والله 🥰انتي الجميله بجد🥰، لأ بصراحه 🥲😂..

2/آه ينفع، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم "من مات وعليه صوم، صام عنه وليه" متفق عليه
والمعنى بالولى: القريب وارثا أو غير وارث🤍.

3/أكتر يعني.
مش هبطل😂❤️❤️.
اممم اممم ما بنقفش احنا ف كمين😂😂.
موكااا😂..
يحبيبي وأنا كمان اكتر بجد🥰..
والله احب اشكر السرير اللي مستحملني ف كل حالاتي ومتخلاش عني 😂.
🥰1