ماذا بعد! 🖤
تيجي اتكلم عن: لما تقطع علاقتك بحد "أي أدآب التعامل اللي تدل ع إنك إنسان محترم وراقي اللي تعملها بعد انتهاء العلاقه!"
أحترمه وأفتكر الأوقات والذكريات الحلوه اللي بينكم.
(مهما حصل بينكم أكيد كان فيه اوقات حلوه قضيتوها سوا)
(مهما حصل بينكم أكيد كان فيه اوقات حلوه قضيتوها سوا)
❤5👍1
ماذا بعد! 🖤
أحترمه وأفتكر الأوقات والذكريات الحلوه اللي بينكم. (مهما حصل بينكم أكيد كان فيه اوقات حلوه قضيتوها سوا)
تقبل إنك خلاص شلت الشخص دا من حياتك او مبقاش قريب منك لإنه ممكن يكون كان بيإذيك او مكنتش مستريح معاه وهو كمان... بمعنى إن خلاص انتم الاتنين مبقتش نافع تبقوا أصدقاء.
(ودا طبعاً بعد محاولات من الطرفين انهم يخلوا العلاقه تكمل ولكن منفعش)
(ودا طبعاً بعد محاولات من الطرفين انهم يخلوا العلاقه تكمل ولكن منفعش)
❤4👍2
ماذا بعد! 🖤
تقبل إنك خلاص شلت الشخص دا من حياتك او مبقاش قريب منك لإنه ممكن يكون كان بيإذيك او مكنتش مستريح معاه وهو كمان... بمعنى إن خلاص انتم الاتنين مبقتش نافع تبقوا أصدقاء. (ودا طبعاً بعد محاولات من الطرفين انهم يخلوا العلاقه تكمل ولكن منفعش)
مفيش داعي إنك تحاول تكره الناس فيه أو تتكلم عنه بطريقة وحشة مع أي حد لأنك بكل بساطه مش هتحب انو يعمل فيك كدا، وتقبل انو مش شرط يكون إنسان وحش مع كل الناس وممكن معاملته معاك كانت شئ ومع الناس اللي حواليه شئ تاني.
(وممكن ساعتها الناس تكرهك أنت لأنك بتحاول تسوء سمعة شخص)
(وفي فرق بين إنك تشتكي لحد لأنك مدايق وانك تشتكي لمجرد الشكوي وتشويه السمعه
(وممكن ساعتها الناس تكرهك أنت لأنك بتحاول تسوء سمعة شخص)
(وفي فرق بين إنك تشتكي لحد لأنك مدايق وانك تشتكي لمجرد الشكوي وتشويه السمعه
❤4👍2
ماذا بعد! 🖤
مفيش داعي إنك تحاول تكره الناس فيه أو تتكلم عنه بطريقة وحشة مع أي حد لأنك بكل بساطه مش هتحب انو يعمل فيك كدا، وتقبل انو مش شرط يكون إنسان وحش مع كل الناس وممكن معاملته معاك كانت شئ ومع الناس اللي حواليه شئ تاني. (وممكن ساعتها الناس تكرهك أنت لأنك بتحاول…
متتمناش ليه حاجه وحشة، هو اكيد كان شخص معاك ف يوم من الأيام حلو، خليك دايما بتتمناله الخير بس بعيد عن حياتك.
(وأفتكر إن الخصام والكره أشياء غير مستحبه ومش من الأديان السماويه ومفيش دين بيحث ع كدا)
(وأفتكر إن الخصام والكره أشياء غير مستحبه ومش من الأديان السماويه ومفيش دين بيحث ع كدا)
❤5👍1
ماذا بعد! 🖤
متتمناش ليه حاجه وحشة، هو اكيد كان شخص معاك ف يوم من الأيام حلو، خليك دايما بتتمناله الخير بس بعيد عن حياتك. (وأفتكر إن الخصام والكره أشياء غير مستحبه ومش من الأديان السماويه ومفيش دين بيحث ع كدا)
لو الشخص دا كان بيمر بشده او فتره صعبه واحتاجك فيها أو احتاج مساعده منك، متترددش ابدا إنك توقف جنبه و تساعده، وتنسى وقتها كل اللي كام بينكم من خلافات لأنه قرر وقتها يستنجد بيك، أعمل بأصلك وبأخلاقكك.
(ومتأكدلوش إن كان فعلاً مخطأ ف الاختيار)
(ومتأكدلوش إن كان فعلاً مخطأ ف الاختيار)
❤6😢1
ماذا بعد! 🖤
لو الشخص دا كان بيمر بشده او فتره صعبه واحتاجك فيها أو احتاج مساعده منك، متترددش ابدا إنك توقف جنبه و تساعده، وتنسى وقتها كل اللي كام بينكم من خلافات لأنه قرر وقتها يستنجد بيك، أعمل بأصلك وبأخلاقكك. (ومتأكدلوش إن كان فعلاً مخطأ ف الاختيار)
ودا غير إن التلقيح بعد المشاكل بين الاصحاب والأقارب والمنفصلين من قلة العقل، والدين والمروءة، وإن الفجر ف الخصومة من صفات المنافقين.
قال سبحانه و تعالى"ولا تنسوا الفضل بينكم"
والإمام الشافعي قال: الحر من راعى وداد لحظة.
من مكارم الأخلاق الا تنسى ما كان بينك وبين الناس من ود.
قال سبحانه و تعالى"ولا تنسوا الفضل بينكم"
والإمام الشافعي قال: الحر من راعى وداد لحظة.
من مكارم الأخلاق الا تنسى ما كان بينك وبين الناس من ود.
❤7👍1
ماذا بعد! 🖤
ودا غير إن التلقيح بعد المشاكل بين الاصحاب والأقارب والمنفصلين من قلة العقل، والدين والمروءة، وإن الفجر ف الخصومة من صفات المنافقين. قال سبحانه و تعالى"ولا تنسوا الفضل بينكم" والإمام الشافعي قال: الحر من راعى وداد لحظة. من مكارم الأخلاق الا تنسى ما كان…
اتعلم من الدرس، خليك عارف إن الشخص دا علمك درس ويمكن دروس، ودروس ف التعامل مع غيرك، ودروس ف علاقاتك الجايه، ويمكن درس ليك أنت تغير من نفسك وتبقى أحسن، ركز إنك تتعلم من الدرس دا هتلاقيه فرق ف حياتك كتير، خليك ناضج وفاهم وواعي❤️.
❤6👍1
أنا بتعصب بسرعة و بهدي بسرعة و بفرح بسرعة و بزعل بسرعة تحس حد بيجري ورايا فدماغي .
😁7👍2
اتصالحوا وارجعوا وانسوا ال فات احنا مش عايشين ع طول ، انا مش هعمل كده بس بقولكوا يعني.🦦
❤6🤯1
فلكيـاً: الخميس 2023/3/23 هو اول أيام شهر رمضان 👀♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥.
❤9
(اللهم لا تحيينا الى هذا اليوم) هذا المشهد سيكون حقيقي في يومٍ من الأيام، الناس ستفتح المصاحف تجد الصفحات كلها فارغة بدون كلام يأتون بمصحف آخر يجدوه نفس الشيء بدون كلام يقف الجميع في حالة ذ هول ثم يحاول أحد أن يقرأ مما حفظه .. فلا يتذكّر شيء... في هذا الوقت سيُدرك الجميع أن القرآن رُفعَ من الأرض ونز ع من الكتب والصدور ولا يبقى منه شيء دعونا نُذكِّر بعضنا بالقرآن... لاتهجروا القرآن لاتهجروا كلام الله ...
اللهم اجعل القران الكريم ربيع قلوبنا🥹♥.
اللهم اجعل القران الكريم ربيع قلوبنا🥹♥.
😢7💔1
يقول الشعراوي:
"بين كل خير وخير مسافة مرهقة تُسمي الابتلاء مليئه بالأجر لمن يصبر ويحتسب💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗.
"بين كل خير وخير مسافة مرهقة تُسمي الابتلاء مليئه بالأجر لمن يصبر ويحتسب💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗.
❤8
لم يكن صديقي القديم سيئ ابداً ، ولا يمكن ان اتحدث عنه بكره لانه يوماً ما كان هو الجزء الايسر في صدري ، هو فقط اراد إخباري بطريقته أن لا شئ يدوم .🖤
❤6😢1
اه إذا توبت توبة نصوحه، من قلبك وعقلك وعزمت ع ألا تفعل ذاك الذنب وتقطع صلتك بذاك الذنب♥..
عن أبي سعيد سعد بن مالك قال سمعت رسول الله يقول:
"كان فيمن كان قبلكم رجل قتل تسعه وتسعين نفسآ، فسأل عن أعلم أهل الأرض فدل على راهب، فأتاه فقال: إنه قتل تسعه وتسعين نفسآ، فهل له من توبة؟ فقال: لا فقتله فكمل به مائة ثم سأل عن أعلم أهل الأرض، فدل على رجل عالم فقال: إنه قتل مائة نفس فهل له توبة؟ فقال: نعم ومن يحول بينه وبين التوبه؟أنطلق إلى أرض كذا وكذا، فإن بها أناسا يعبدون الله تعالى فاعبد الله معهم، ولا ترجع إلى أرضك فإنها أرض سوء، فانطلق حتى إذا نصف الطريق أتاه الموت فاختمصت فيه ملائكة الرحمه وملائكة العذاب.
فقالت ملائكة الرحمه: جاء تائبا مقبلا بقلبه إلى الله تعالى، وقالت ملائكة العذاب: إنه لم يعمل خيراً قط، فأتاهم ملك ف صورة آدمي فجعلوه بينهم أي حكما فقال قيسوا ما بين الأرضين فإلي أيتهما كان أدنى فهو له، فقاسوا فوجدون أدنى إلى الأرض التي أراد التوبة فقبضته ملائكة الرحمه"
ف راوية في صحيح "فكان إلى القريه الصالحه أقرب بشبر، فجعل من أهلها"
وفي راوية: "فنأى بصدره نحوها"
خد خطوه وان الله لغفار الذنوب♥..
عن أبي سعيد سعد بن مالك قال سمعت رسول الله يقول:
"كان فيمن كان قبلكم رجل قتل تسعه وتسعين نفسآ، فسأل عن أعلم أهل الأرض فدل على راهب، فأتاه فقال: إنه قتل تسعه وتسعين نفسآ، فهل له من توبة؟ فقال: لا فقتله فكمل به مائة ثم سأل عن أعلم أهل الأرض، فدل على رجل عالم فقال: إنه قتل مائة نفس فهل له توبة؟ فقال: نعم ومن يحول بينه وبين التوبه؟أنطلق إلى أرض كذا وكذا، فإن بها أناسا يعبدون الله تعالى فاعبد الله معهم، ولا ترجع إلى أرضك فإنها أرض سوء، فانطلق حتى إذا نصف الطريق أتاه الموت فاختمصت فيه ملائكة الرحمه وملائكة العذاب.
فقالت ملائكة الرحمه: جاء تائبا مقبلا بقلبه إلى الله تعالى، وقالت ملائكة العذاب: إنه لم يعمل خيراً قط، فأتاهم ملك ف صورة آدمي فجعلوه بينهم أي حكما فقال قيسوا ما بين الأرضين فإلي أيتهما كان أدنى فهو له، فقاسوا فوجدون أدنى إلى الأرض التي أراد التوبة فقبضته ملائكة الرحمه"
ف راوية في صحيح "فكان إلى القريه الصالحه أقرب بشبر، فجعل من أهلها"
وفي راوية: "فنأى بصدره نحوها"
خد خطوه وان الله لغفار الذنوب♥..
❤6