°
روز معمار به معماران و سازندگان جهان امروز و فردا با زیر بنای تعهد و عشق و ایمان تا رونمایی استعداد و شکفتگی هنر و بازتاب حس مسئولیت و انسانیت یک هنرمندِ اصیل مبارک!
با آرزوی شکوفایی و پویایی هرچه بیشتر ...
و تبریک به معماران و سازندگان فردای ایرانی شاد ...
روز بزرگداشت علامه فقیه شیخ بهایی، حکیم، عارف، منجم، ستاره شناس، ریاضیدان، شاعر ادیب ، مورخ و دانشمند نامدار ایرانی را گرامی میداریم ،
امید که معماران عزیز کشورمان قدم بر جای پای این بزرگ مرد هنر سرزمین مان بگذارند ، و با عشق .. بوسه بر گونه های هنر بزنند، تا با کارآیی و خلاقیت، ایرانی زیباتر بسازیم ...
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
روز معمار به معماران و سازندگان جهان امروز و فردا با زیر بنای تعهد و عشق و ایمان تا رونمایی استعداد و شکفتگی هنر و بازتاب حس مسئولیت و انسانیت یک هنرمندِ اصیل مبارک!
با آرزوی شکوفایی و پویایی هرچه بیشتر ...
و تبریک به معماران و سازندگان فردای ایرانی شاد ...
روز بزرگداشت علامه فقیه شیخ بهایی، حکیم، عارف، منجم، ستاره شناس، ریاضیدان، شاعر ادیب ، مورخ و دانشمند نامدار ایرانی را گرامی میداریم ،
امید که معماران عزیز کشورمان قدم بر جای پای این بزرگ مرد هنر سرزمین مان بگذارند ، و با عشق .. بوسه بر گونه های هنر بزنند، تا با کارآیی و خلاقیت، ایرانی زیباتر بسازیم ...
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
○
معماری یعنی تلاش برای ساختن دنیایی که تا اندازهای هر چند کوچک شبیه به رویاهای ماست.
اندیشهات برای ساختن توانا باد...
امروز سوم اردیبهشت ماه، بزرگداشت شیخ بهایی حکیم، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، علامهٔ فقیه، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانی و روز ملی معمار روز نکوداشت مردمیترین هنر این سرزمین کهن است. مردمی که هزاران سال در اقلیمهای گوناگون این دیار، هنر را به شگرفترین گونه ممکن با تمدن و فرهنگ آمیختهاند؛
در حدود ۹۵ کتاب و رساله از شیخ بهایی در فیزیک، نجوم، سیاست، حدیث، ریاضی، مهندسی، عرفان، هنر، اخلاق و فقه بر جای ماندهاست. به پاس خدمات او به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم میبوده نام شیخ را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.
روز معمار بر معماران ایران مبارک
و بزرگداشت شیخ بهایی گوهر
نایاب کان معرفت، دانش، هنر و ادب و خلاقیت گرامی ...
🍏🍎🍃
معماری یعنی تلاش برای ساختن دنیایی که تا اندازهای هر چند کوچک شبیه به رویاهای ماست.
اندیشهات برای ساختن توانا باد...
امروز سوم اردیبهشت ماه، بزرگداشت شیخ بهایی حکیم، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، علامهٔ فقیه، ادیب، مورخ و دانشمند ایرانی و روز ملی معمار روز نکوداشت مردمیترین هنر این سرزمین کهن است. مردمی که هزاران سال در اقلیمهای گوناگون این دیار، هنر را به شگرفترین گونه ممکن با تمدن و فرهنگ آمیختهاند؛
در حدود ۹۵ کتاب و رساله از شیخ بهایی در فیزیک، نجوم، سیاست، حدیث، ریاضی، مهندسی، عرفان، هنر، اخلاق و فقه بر جای ماندهاست. به پاس خدمات او به علم ستارهشناسی، یونسکو سال ۲۰۰۹ که مصادف با سال نجوم میبوده نام شیخ را در لیست مفاخر ایران ثبت کرد.
روز معمار بر معماران ایران مبارک
و بزرگداشت شیخ بهایی گوهر
نایاب کان معرفت، دانش، هنر و ادب و خلاقیت گرامی ...
🍏🍎🍃
○
دگربار باز خواهم گشت؛
به خاطر لبخند و عشق بازخواهم گشت
و با چشمان حیران خویش
به نیمروز زرّین و جنگل سوخته مینگرم،
و دود سیاه نیلگونی که به آسمان کبود برمیخیزد.
سلانه باز میگردم همراه با جویبارانی
که برگهای سوختهی علفزاران خمیده را میشوید.
و یک بار دیگر به هزار رؤیای خویش از آبهایی میاندیشم
که شتابان از کوهها فرو میریزند.
باز خواهم گشت برای شنیدن آوای فلوت و ویولن
در پایکوبیهای دهکده،
نغمههای محبوب دلنواز
که ژرفای نهان حیات بومی را برمیانگیزند،
و نواهای سرگشتهی مبهم که یادآور سحر و افسوناند.
باز خواهم گشت، دگربار باز خواهم گشت،
برای رهایی اندیشهام از سالهای طولانی پر درد.
👤#کلود_مککی
🍏🍎🍃
دگربار باز خواهم گشت؛
به خاطر لبخند و عشق بازخواهم گشت
و با چشمان حیران خویش
به نیمروز زرّین و جنگل سوخته مینگرم،
و دود سیاه نیلگونی که به آسمان کبود برمیخیزد.
سلانه باز میگردم همراه با جویبارانی
که برگهای سوختهی علفزاران خمیده را میشوید.
و یک بار دیگر به هزار رؤیای خویش از آبهایی میاندیشم
که شتابان از کوهها فرو میریزند.
باز خواهم گشت برای شنیدن آوای فلوت و ویولن
در پایکوبیهای دهکده،
نغمههای محبوب دلنواز
که ژرفای نهان حیات بومی را برمیانگیزند،
و نواهای سرگشتهی مبهم که یادآور سحر و افسوناند.
باز خواهم گشت، دگربار باز خواهم گشت،
برای رهایی اندیشهام از سالهای طولانی پر درد.
👤#کلود_مککی
🍏🍎🍃
Media is too big
VIEW IN TELEGRAM
○
برقص آی؛
بگذار؛ ماه بدرخشد و
خورشید در کائنات بتابد
بگذار جوانه ها بشکفند؛
با ترنمِ عشق و شادی؛
در آغوشِ باد و باران و آتش؛
و در دستانِ سردِ خاک و خاکستر...
بگذار؛ ذره ذره های جامِ
بلورینِ هستی؛ لبریز شود
از ساغرِ گلگونِ تاک هایِ سرخوش
رقصان
بگذار انگور ها مست شوند؛
بگذار پای بکوبند؛
ساقی یانِ سرخوشِ مدهوش،
بر این گویِ خاک آلودِ بی مقدار
که تنها؛ بال هایِ شادی و عشق است
ارمغان این قلب ها و تن های خسته؛
بگذار دنیا و کائنات؛
برقص در آیند
که قرن هاست، "شادی"
جامِ شوکرانِ تعصّب و گم گشتگی ست
و عشق؛ گناه کبیره ی ادیان؛
بگذار بوسه هدیه ای باشد
در چیدن یک سیب؛ و هبوط
به دنیای دونِ بی مقدار
بگذار عاشق باشیم؛
که تنها گوهر نایابِ هستی؛
عشق است .....
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
برقص آی؛
بگذار؛ ماه بدرخشد و
خورشید در کائنات بتابد
بگذار جوانه ها بشکفند؛
با ترنمِ عشق و شادی؛
در آغوشِ باد و باران و آتش؛
و در دستانِ سردِ خاک و خاکستر...
بگذار؛ ذره ذره های جامِ
بلورینِ هستی؛ لبریز شود
از ساغرِ گلگونِ تاک هایِ سرخوش
رقصان
بگذار انگور ها مست شوند؛
بگذار پای بکوبند؛
ساقی یانِ سرخوشِ مدهوش،
بر این گویِ خاک آلودِ بی مقدار
که تنها؛ بال هایِ شادی و عشق است
ارمغان این قلب ها و تن های خسته؛
بگذار دنیا و کائنات؛
برقص در آیند
که قرن هاست، "شادی"
جامِ شوکرانِ تعصّب و گم گشتگی ست
و عشق؛ گناه کبیره ی ادیان؛
بگذار بوسه هدیه ای باشد
در چیدن یک سیب؛ و هبوط
به دنیای دونِ بی مقدار
بگذار عاشق باشیم؛
که تنها گوهر نایابِ هستی؛
عشق است .....
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
○
ایدئولوژی، شیوهی دلفریب
و غلطاندازی برای ارتباط با جهان است،
به انسانها توهّم هویّت، کرامت
و اخلاق میدهد، امّا در واقع
راه را برای دست کشیدن از
همهی آنها، هرچه هموارتر میکند
چون منبعِ چیزی فراشخصی و عینیست،
به افراد امکان میدهد وجدان خود را
فریب دهند و عقیدهی حقیقی
و راه و رسم زندگی خفّتبارشان را
از چشم جهانیان و خودشان پنهان نگه دارند
ایدئولوژی بسیار عملگرایانه است،
امّا در عین حال شیوهای به ظاهر
موجّه و متین برای مشروعیت بخشیدن
به همهچیز -از بالا و پایین
و همهی جوانب- هم هست؛
هم مردم را نشانه میگیرد و هم خدا را...
👤 #واتسلاف_هاول
📕 #قدرت بیقدرتان
🍏🍎🍃
ایدئولوژی، شیوهی دلفریب
و غلطاندازی برای ارتباط با جهان است،
به انسانها توهّم هویّت، کرامت
و اخلاق میدهد، امّا در واقع
راه را برای دست کشیدن از
همهی آنها، هرچه هموارتر میکند
چون منبعِ چیزی فراشخصی و عینیست،
به افراد امکان میدهد وجدان خود را
فریب دهند و عقیدهی حقیقی
و راه و رسم زندگی خفّتبارشان را
از چشم جهانیان و خودشان پنهان نگه دارند
ایدئولوژی بسیار عملگرایانه است،
امّا در عین حال شیوهای به ظاهر
موجّه و متین برای مشروعیت بخشیدن
به همهچیز -از بالا و پایین
و همهی جوانب- هم هست؛
هم مردم را نشانه میگیرد و هم خدا را...
👤 #واتسلاف_هاول
📕 #قدرت بیقدرتان
🍏🍎🍃
○
کسی را دوست داشتن بدین معناست که روحش را از او بگیری و به او در ازای همین ربایش بیاموزی روحش تا چه حد بزرگ، زوالناپذیر و روشن است. همهی ما از همین رنج میبریم: عشق، روح ما را به اندازهی کافی ندزدیده است. از نیروهایی رنج میبریم که درونمان محبوس ماندهاند. نیروهایی که هیچکس قادر به غارتشان نیست تا آنها را بر ما کشف کند
📕#هجده اثر
✍🏻#کریستین_بوبن
🍏🍎🍃
کسی را دوست داشتن بدین معناست که روحش را از او بگیری و به او در ازای همین ربایش بیاموزی روحش تا چه حد بزرگ، زوالناپذیر و روشن است. همهی ما از همین رنج میبریم: عشق، روح ما را به اندازهی کافی ندزدیده است. از نیروهایی رنج میبریم که درونمان محبوس ماندهاند. نیروهایی که هیچکس قادر به غارتشان نیست تا آنها را بر ما کشف کند
📕#هجده اثر
✍🏻#کریستین_بوبن
🍏🍎🍃
خسته ✦ مازیار
@katibehchannel
🎼❤️🎼
▪️خسته
▪️مازیار
آهنگساز: عماد رام
شاعر: رحیم معینیڪرمانشاهی
تنظیم براے ارڪستر: محمد شمس
----------------------
اگر یک کتاب بودم، دوست داشتم بشنوم که کسی بگه:
"این کتاب زندگی من رو تغییر داد!
🍏🍎🍃
▪️خسته
▪️مازیار
آهنگساز: عماد رام
شاعر: رحیم معینیڪرمانشاهی
تنظیم براے ارڪستر: محمد شمس
----------------------
اگر یک کتاب بودم، دوست داشتم بشنوم که کسی بگه:
"این کتاب زندگی من رو تغییر داد!
🍏🍎🍃
○
من از خاک ام و بر خاک ام؛
و زاده یِ جهانی بی مرز
زمین مادر من است!
بایست؛ که پاهارا از آلودگیِ
قرن ها؛ توّهمِ مخروب زدود
بایست که، دست ها را
در تقدسِ خاک کاشت؛
و عاشقانه در باور جهانی
سرشار از صلح و آشتی، رویید
و در محرابِ آغوش هایِ
خفته خاک را؛ سجده کرد و
بر روحِ زخمیِ متبرکِ
قرن هایِ فسیل شده، نماز گذارد
بر هر آنچه که زاده می شود
بر هر آنچه می زید و بر هر آنچه
که هم بستر خاک می شود!
بایست؛ در دستانِ مطهرِ باد
تا تطهیرِ جاودانه یِ قرن ها،
آمدن، بودن، رفتن در دایره دوّار،
بر پرگار وجود،
مکرر و مکرر، سبز شد،
و زمین؛ این کره خاکیِ مجروح را
در تقدسِ عشق و در دستانِ
خاک و باد و باران پاس داشت!
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
به بهانه روز جهانی زمین🌳🌎🐾
با پوزش از تاخیر ۲/ اردیبهشت
🍏🍎🍃
من از خاک ام و بر خاک ام؛
و زاده یِ جهانی بی مرز
زمین مادر من است!
بایست؛ که پاهارا از آلودگیِ
قرن ها؛ توّهمِ مخروب زدود
بایست که، دست ها را
در تقدسِ خاک کاشت؛
و عاشقانه در باور جهانی
سرشار از صلح و آشتی، رویید
و در محرابِ آغوش هایِ
خفته خاک را؛ سجده کرد و
بر روحِ زخمیِ متبرکِ
قرن هایِ فسیل شده، نماز گذارد
بر هر آنچه که زاده می شود
بر هر آنچه می زید و بر هر آنچه
که هم بستر خاک می شود!
بایست؛ در دستانِ مطهرِ باد
تا تطهیرِ جاودانه یِ قرن ها،
آمدن، بودن، رفتن در دایره دوّار،
بر پرگار وجود،
مکرر و مکرر، سبز شد،
و زمین؛ این کره خاکیِ مجروح را
در تقدسِ عشق و در دستانِ
خاک و باد و باران پاس داشت!
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
به بهانه روز جهانی زمین🌳🌎🐾
با پوزش از تاخیر ۲/ اردیبهشت
🍏🍎🍃
❤1🔥1
○
شعر را نمیتوان با سرعتی خواند که داستان میخوانیم یا بهتر است بگویم ما سینمای داستانی را تماشا میکنیم در حالی که سینمای شاعرانه را میبینیم. مانند تفاوت در قرائت شعر تصویری مانند فروغ و شعر مفهومی مانند شعر مولانا که با دو ضرباهنگ متفاوت میخوانیمشان.
هر چند سینمای شاعرانه مانند شعر کلاسیک قافیه، ردیف و حتا ترجیعبند آشکار ندارد. مثل تفاوتی که شاعرها دارند که برخی سینماگرها شاعرند مانند عباس کیارستمی یا تارکوفسکی و برخی شاعرها سینماگرند حتا پیش از آنکه سینمایی اختراع شده باشد مانند حکیم فردوسی خودِ ما یا موراساکی شیکیبو ژاپنی، نویسندهی حماسهی گِنجی.
#محمد_صالح_علاء
🍏🍎🍃
شعر را نمیتوان با سرعتی خواند که داستان میخوانیم یا بهتر است بگویم ما سینمای داستانی را تماشا میکنیم در حالی که سینمای شاعرانه را میبینیم. مانند تفاوت در قرائت شعر تصویری مانند فروغ و شعر مفهومی مانند شعر مولانا که با دو ضرباهنگ متفاوت میخوانیمشان.
هر چند سینمای شاعرانه مانند شعر کلاسیک قافیه، ردیف و حتا ترجیعبند آشکار ندارد. مثل تفاوتی که شاعرها دارند که برخی سینماگرها شاعرند مانند عباس کیارستمی یا تارکوفسکی و برخی شاعرها سینماگرند حتا پیش از آنکه سینمایی اختراع شده باشد مانند حکیم فردوسی خودِ ما یا موراساکی شیکیبو ژاپنی، نویسندهی حماسهی گِنجی.
#محمد_صالح_علاء
🍏🍎🍃
Shah Beyt
Masih, Arash Ap, Masih & Arash Ap, Masoud Jahani, Mehdi Azar, Masih…
🎼❤️🎼
🗣#مسیح&آرش
---------------------------
تو مثه شاه بیت یه شعری
که نمیاد وسط دفتر
تو مثه پرواز زیبایی، روی بالِ باز یه دفتر
تو مثه یه چشمه آرومی
که صداش می پیچه تو گوشم
تو همون نم نم بارونی
که بخاطرش توی کوچه م...
🍏🍎🍃
🗣#مسیح&آرش
---------------------------
تو مثه شاه بیت یه شعری
که نمیاد وسط دفتر
تو مثه پرواز زیبایی، روی بالِ باز یه دفتر
تو مثه یه چشمه آرومی
که صداش می پیچه تو گوشم
تو همون نم نم بارونی
که بخاطرش توی کوچه م...
🍏🍎🍃
○
واژه «اردیبهشت» در گاتها به صورت «اَشَه» آمده است. «اشه» یا «اَشا» به معنی «راستی» و درستی، هنجار و سامان هستی، و یا نظم آفرینش میباشد.
در اوستای نو، اردیبهشت به صورت «اَشَهوَهیشتَ» به معنی «بهترین اَشَه» یا «بهترین راستی» یکی از امشاسپندان (فروزهای پاک و جاوید اهورامزدا) است که خاستگاهش خرد اهورایی است.
در گاهشماری ایرانی، دومین ماه سال و سومین روز هر ماه به نام «اَردیبهشت» است؛ از این روی در اردیبهشتروز (سومین روز) از اردیبهشتماه، به فرخنگی این همنامی، جشن اَردیبهشتگان از جشنهای آتش برگزار میشود.
مسعود سعد سلمان، سراینده نامدارِ ایرانی، در دوازده قطعه، از ۱۲ ماه ایرانی و در سی قطعه، از نام روزهای ماه ایرانی یاد کرده است. چند بیت از این سرودهها درباره اردیبهشتماه و اردیبهشتروز، چنین است:
بهشت است گیتی ز اردیبهشت
حلال آمد ای مه، می اندر بهشت
به شادی نشین هین و می خواه مِی
که بی مِی نشستنت زشت است زشت
***
اردیبهشت روز است،
ای ماه دلستان
امروز چون بهشت برین است
بوستان
زان باده که خرم
ازو گشت عیش و عمر
زان باده که گردد
ازو تازه طبع و جان
بر بنیان یک باور کهن، امشاسپند اردیبهشت نگاهبان گیاهان روی زمین است و به یاری او بود که اهورامزدا هنگام آفرینش، گیاهان را برویانید. شاید بر این بنیان است که از اردیبهشتگان با نام دیگر «گلستان جشن» نیز نام بردهاند.
🌸 بر این پایه، آیین های ویژه جشن اردیبهشتگان را چنین میتوان بر شمرد:
گستردن خوان سبز به نشانه زمین سبز و نهادن گلهای بهاری همچون مرزنگوش و یا گل سوری یا گل سرخ آتشی بر این خوان گسترده، افروختن آتش در آتشدان یا افروختن شمع و نهادن آتش فروزان بر خوان اردیبهشتگان، پوشیدن تنپوش سپید، نیایش فردی و همگانی و خواندن اردیبهشتیشت، شادمانی همگانی و گلگشت بهاری. پختن و خوردن کالهجوش از دیرباز در بهار رایج بوده است.
به فرخندگی سوم اردیبهشت
جشن گُلِ سرخ:
اصفهان، شهر گُلِ سرخ
#دکترشاهینسپنتا
🍏🍎🍃
واژه «اردیبهشت» در گاتها به صورت «اَشَه» آمده است. «اشه» یا «اَشا» به معنی «راستی» و درستی، هنجار و سامان هستی، و یا نظم آفرینش میباشد.
در اوستای نو، اردیبهشت به صورت «اَشَهوَهیشتَ» به معنی «بهترین اَشَه» یا «بهترین راستی» یکی از امشاسپندان (فروزهای پاک و جاوید اهورامزدا) است که خاستگاهش خرد اهورایی است.
در گاهشماری ایرانی، دومین ماه سال و سومین روز هر ماه به نام «اَردیبهشت» است؛ از این روی در اردیبهشتروز (سومین روز) از اردیبهشتماه، به فرخنگی این همنامی، جشن اَردیبهشتگان از جشنهای آتش برگزار میشود.
مسعود سعد سلمان، سراینده نامدارِ ایرانی، در دوازده قطعه، از ۱۲ ماه ایرانی و در سی قطعه، از نام روزهای ماه ایرانی یاد کرده است. چند بیت از این سرودهها درباره اردیبهشتماه و اردیبهشتروز، چنین است:
بهشت است گیتی ز اردیبهشت
حلال آمد ای مه، می اندر بهشت
به شادی نشین هین و می خواه مِی
که بی مِی نشستنت زشت است زشت
***
اردیبهشت روز است،
ای ماه دلستان
امروز چون بهشت برین است
بوستان
زان باده که خرم
ازو گشت عیش و عمر
زان باده که گردد
ازو تازه طبع و جان
بر بنیان یک باور کهن، امشاسپند اردیبهشت نگاهبان گیاهان روی زمین است و به یاری او بود که اهورامزدا هنگام آفرینش، گیاهان را برویانید. شاید بر این بنیان است که از اردیبهشتگان با نام دیگر «گلستان جشن» نیز نام بردهاند.
🌸 بر این پایه، آیین های ویژه جشن اردیبهشتگان را چنین میتوان بر شمرد:
گستردن خوان سبز به نشانه زمین سبز و نهادن گلهای بهاری همچون مرزنگوش و یا گل سوری یا گل سرخ آتشی بر این خوان گسترده، افروختن آتش در آتشدان یا افروختن شمع و نهادن آتش فروزان بر خوان اردیبهشتگان، پوشیدن تنپوش سپید، نیایش فردی و همگانی و خواندن اردیبهشتیشت، شادمانی همگانی و گلگشت بهاری. پختن و خوردن کالهجوش از دیرباز در بهار رایج بوده است.
به فرخندگی سوم اردیبهشت
جشن گُلِ سرخ:
اصفهان، شهر گُلِ سرخ
#دکترشاهینسپنتا
🍏🍎🍃