✍
زیباترین
مناظره ی تاریخ ادبیات ایران،
و شاید جهان!
مناظره ی #خسرو و #فرهاد
سئوال/ #خسرو/پاسخ/#فرهاد
نخستين بار گفتش کز کجائي
بگفت از دار ملک آشنائي
بگفت آنجا به صنعت در چه کوشند
بگفت انده خرند و جان فروشند
بگفتا جان فروشي در ادب نيست
بگفت از عشقبازان اين عجب نيست
بگفت از دل شدي عاشق بدينسان؟
بگفت از دل تو مي گوئي من از جان
بگفتا عشق شيرين بر تو چونست
بگفت از جان شيرينم فزونست
بگفتا هر شبش بيني چو مهتاب
بگفت آري چو خواب آيد کجا خواب
بگفتا دل ز مهرش کي کني پاک
بگفت آنگه که باشم خفته در خاک
بگفتا گر خرامي در سرايش
بگفت اندازم اين سر زير پايش
بگفتا گر کند چشم تو را ريش
بگفت اين چشم ديگر دارمش پيش
بگفتا گر کسيش آرد فرا چنگ
بگفت آهن خورد ور خود بود سنگ
بگفتا گر نيابي سوي او راه
بگفت از دور شايد ديد در ماه
بگفتا دوري از مه نيست در خور
بگفت آشفته از مه دور بهتر
بگفتا گر بخواهد هر چه داري
بگفت اين از خدا خواهم به زاري
بگفتا گر به سر يابيش خوشنود
بگفت از گردن اين وام افکنم زود
بگفتا دوستيش از طبع بگذار
بگفت از دوستان نايد چنين کار
بگفت آسوده شو که اين کار خامست
بگفت آسودگي بر من حرام است
بگفتا رو صبوري کن درين درد
بگفت از جان صبوري چون توان کرد
بگفت از صبر کردن کس خجل نيست
بگفت اين دل تواند کرد دل نيست
بگفت از عشق کارت سخت زار است
بگفت از عاشقي خوشتر چکار است
بگفتا جان مده بس دل که با اوست
بگفتا دشمنند اين هر دو بي دوست
بگفتا در غمش مي ترسي از کس
بگفت از محنت هجران او بس
بگفتا هيچ هم خوابيت بايد
بگفت ار من نباشم نيز شايد
بگفتا چوني از عشق جمالش
بگفت آن کس نداند جز خيالش
بگفت از دل جدا کن عشق شيرين
بگفتا چون زيم بي جان شيرين
بگفت او آن من شد زو مکن ياد
بگفت اين کي کند بيچاره فرهاد
بگفت ار من کنم در وي نگاهي
بگفت آفاق را سوزم به آهي ...
✍#نظامی_گنجوی
🍏🍎🍃
زیباترین
مناظره ی تاریخ ادبیات ایران،
و شاید جهان!
مناظره ی #خسرو و #فرهاد
سئوال/ #خسرو/پاسخ/#فرهاد
نخستين بار گفتش کز کجائي
بگفت از دار ملک آشنائي
بگفت آنجا به صنعت در چه کوشند
بگفت انده خرند و جان فروشند
بگفتا جان فروشي در ادب نيست
بگفت از عشقبازان اين عجب نيست
بگفت از دل شدي عاشق بدينسان؟
بگفت از دل تو مي گوئي من از جان
بگفتا عشق شيرين بر تو چونست
بگفت از جان شيرينم فزونست
بگفتا هر شبش بيني چو مهتاب
بگفت آري چو خواب آيد کجا خواب
بگفتا دل ز مهرش کي کني پاک
بگفت آنگه که باشم خفته در خاک
بگفتا گر خرامي در سرايش
بگفت اندازم اين سر زير پايش
بگفتا گر کند چشم تو را ريش
بگفت اين چشم ديگر دارمش پيش
بگفتا گر کسيش آرد فرا چنگ
بگفت آهن خورد ور خود بود سنگ
بگفتا گر نيابي سوي او راه
بگفت از دور شايد ديد در ماه
بگفتا دوري از مه نيست در خور
بگفت آشفته از مه دور بهتر
بگفتا گر بخواهد هر چه داري
بگفت اين از خدا خواهم به زاري
بگفتا گر به سر يابيش خوشنود
بگفت از گردن اين وام افکنم زود
بگفتا دوستيش از طبع بگذار
بگفت از دوستان نايد چنين کار
بگفت آسوده شو که اين کار خامست
بگفت آسودگي بر من حرام است
بگفتا رو صبوري کن درين درد
بگفت از جان صبوري چون توان کرد
بگفت از صبر کردن کس خجل نيست
بگفت اين دل تواند کرد دل نيست
بگفت از عشق کارت سخت زار است
بگفت از عاشقي خوشتر چکار است
بگفتا جان مده بس دل که با اوست
بگفتا دشمنند اين هر دو بي دوست
بگفتا در غمش مي ترسي از کس
بگفت از محنت هجران او بس
بگفتا هيچ هم خوابيت بايد
بگفت ار من نباشم نيز شايد
بگفتا چوني از عشق جمالش
بگفت آن کس نداند جز خيالش
بگفت از دل جدا کن عشق شيرين
بگفتا چون زيم بي جان شيرين
بگفت او آن من شد زو مکن ياد
بگفت اين کي کند بيچاره فرهاد
بگفت ار من کنم در وي نگاهي
بگفت آفاق را سوزم به آهي ...
✍#نظامی_گنجوی
🍏🍎🍃
○
نیست رنگی که بگوید با من
اندکی صبر، سحر نزدیک است
هر دم این بانگ برآرم از دل:
وای، این شب چقدر تاریک است!
خنده ای کو که به دل انگیزم؟
قطره ای کو که به دریا ریزم؟
صخره ای کو که بدان آویزم؟
مثل این است؛
که شب نمناک است
دیگران را هم غم هست به دل،
غم من، لیک، غمی غمناک است
✍#سهراب_سپهری
🍏🍎🍃
نیست رنگی که بگوید با من
اندکی صبر، سحر نزدیک است
هر دم این بانگ برآرم از دل:
وای، این شب چقدر تاریک است!
خنده ای کو که به دل انگیزم؟
قطره ای کو که به دریا ریزم؟
صخره ای کو که بدان آویزم؟
مثل این است؛
که شب نمناک است
دیگران را هم غم هست به دل،
غم من، لیک، غمی غمناک است
✍#سهراب_سپهری
🍏🍎🍃
❤🔥1
🎼❤️🎼
🎼#آغوش_خالی
🗣#همایون_شجریان
---------------------
آنگاه که بهارآمد
من اگر مرده باشم
باز گلها به همان آیین شکوفا خواهندشد
و سرسبزی درختان
از بهار پیشین کم نخواهد بود
حقیقت نیازی به من ندارد
- فرناندو پسوا
🍏🍎🍃
🎼#آغوش_خالی
🗣#همایون_شجریان
---------------------
آنگاه که بهارآمد
من اگر مرده باشم
باز گلها به همان آیین شکوفا خواهندشد
و سرسبزی درختان
از بهار پیشین کم نخواهد بود
حقیقت نیازی به من ندارد
- فرناندو پسوا
🍏🍎🍃
❤1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
○
با نام و یاد حضرت دوست
🗓 امروز شنبه 🐠🪻
☀️ ۱۸ فروردین. ۱۴۰۳
🌙۲۶ رمضان ۱۴۴۵
🌲۶ آوریل ۲۰۲۴
-----------------------------
--------🪴--------🪴---قدم های اولین روز هفته بهاری تان به عشق و امید- -🪴--و شوقِ و شور زندگی ...
🦋🐠🦋🐠
با آرزوی اینکه برگ برگِ سبز
تقویم سال نو به شادمانی ورق بخورد
شاد باشید و
لبالب از جام می هستی ...
🌻❤️🌻
----------------------------
-----------------------------
اندیشیدن به هرچیزی، شیرینیِ حضورش را تلخ میکند، بگذار پایان غافلگیرت کند درست مانندِ آغاز!
#پیکاسو
🍏🍎🍃
با نام و یاد حضرت دوست
🗓 امروز شنبه 🐠🪻
☀️ ۱۸ فروردین. ۱۴۰۳
🌙۲۶ رمضان ۱۴۴۵
🌲۶ آوریل ۲۰۲۴
-----------------------------
--------🪴--------🪴---قدم های اولین روز هفته بهاری تان به عشق و امید- -🪴--و شوقِ و شور زندگی ...
🦋🐠🦋🐠
با آرزوی اینکه برگ برگِ سبز
تقویم سال نو به شادمانی ورق بخورد
شاد باشید و
لبالب از جام می هستی ...
🌻❤️🌻
----------------------------
-----------------------------
اندیشیدن به هرچیزی، شیرینیِ حضورش را تلخ میکند، بگذار پایان غافلگیرت کند درست مانندِ آغاز!
#پیکاسو
🍏🍎🍃
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
○
جوری دعا کن؛
که انگار همه چیز وابسته به خداست
جوری کار کن؛ که انگار همه چیز وابسته به توست
#جول_اوستین
🍏🍎🍃
جوری دعا کن؛
که انگار همه چیز وابسته به خداست
جوری کار کن؛ که انگار همه چیز وابسته به توست
#جول_اوستین
🍏🍎🍃
○
چهرهای شاد به خود بگیرید
شادی خود را ابراز کنید، خدا را شکر کنید، صبرکنید و بگذارید خداوند خودش اوضاعتان را روبهراه کند
علفهای هرز تبدیل به گندم خواهند شد
بخشش شما را آزاد میسازد، بهترین باشید، نعمت خداحافظی،
زندگی بیعصای زیربغل،
پیش به سوی جلو،
ممکن است این آخرین خندهتان باشد
خداوند میداند چه کسی به شما بدی کرده،
خوب زندگی کردن بهترین انتقام است
نعمتهایتان را بشمارید
با گله و شکایت در همان جا که هستید درجا میزنید؛
زندگی بی عذر و بهانه ...
👤#جول_اوستین
🍏🍎🍃
چهرهای شاد به خود بگیرید
شادی خود را ابراز کنید، خدا را شکر کنید، صبرکنید و بگذارید خداوند خودش اوضاعتان را روبهراه کند
علفهای هرز تبدیل به گندم خواهند شد
بخشش شما را آزاد میسازد، بهترین باشید، نعمت خداحافظی،
زندگی بیعصای زیربغل،
پیش به سوی جلو،
ممکن است این آخرین خندهتان باشد
خداوند میداند چه کسی به شما بدی کرده،
خوب زندگی کردن بهترین انتقام است
نعمتهایتان را بشمارید
با گله و شکایت در همان جا که هستید درجا میزنید؛
زندگی بی عذر و بهانه ...
👤#جول_اوستین
🍏🍎🍃
Bella Ciao
Milva
🎼❤️🎼
عشق را
در پیچش خود یار نیست
محرمش در ده یکی دیار نیست
نیست از
عاشق کسی دیوانهتر
عقل از سودای او کورست و کر
#حضرت_مولانا
🍏🍎🍃
عشق را
در پیچش خود یار نیست
محرمش در ده یکی دیار نیست
نیست از
عاشق کسی دیوانهتر
عقل از سودای او کورست و کر
#حضرت_مولانا
🍏🍎🍃
○
همیشه هراسم آن بود
که صبح از خواب بیدار شوم
با هراس به من بگویند
فقط تو خواب بودی
بهار آمد و رفت…
از خواب بیدار می شوم می پرسم بهار کجا رفت؟
کسی جواب مرا نمی دهد
سکوت می کنند!
در پشت اتاقم باران می بارد
می پرسم شاید این باران ِ بهار است
کسی جواب مرا نمی دهد
سکوت می کنند!
پنجره را که باز می کنم
باران تمام می شود
در آینه چهره ام را نگاه می کنم
آرام آرام چهره ام پیر می شود
از پنجره زمین را نگاه می کنم
خیس است و ساکت
بر تن لباس می کنم ، به کوچه می آیم
از نخستین عابر که در باران بدون چتر می دود
می پرسم
شما عبور ِ بهار را در این کوچه ندیدید؟
عجله دارد ، فقط می گوید نه
پرنده ای به پنجره ی من نوک می زند
از پنجره با حرمان جهان را نگاه می کنم
جهان ناگهان غرق در شکوفه ها ، گلهای شقایق و بنفشه است
پنجره را باز می گذارم
باران می بارد
در باران می گویم
بهار را یافتم
بهار آمد …
✍#احمدرضا_احمدی
🍏🍎🍃
درود و مهر ❤️ صبح اولین روز
هفته تان به عشق و شادی و لبخند
همیشه هراسم آن بود
که صبح از خواب بیدار شوم
با هراس به من بگویند
فقط تو خواب بودی
بهار آمد و رفت…
از خواب بیدار می شوم می پرسم بهار کجا رفت؟
کسی جواب مرا نمی دهد
سکوت می کنند!
در پشت اتاقم باران می بارد
می پرسم شاید این باران ِ بهار است
کسی جواب مرا نمی دهد
سکوت می کنند!
پنجره را که باز می کنم
باران تمام می شود
در آینه چهره ام را نگاه می کنم
آرام آرام چهره ام پیر می شود
از پنجره زمین را نگاه می کنم
خیس است و ساکت
بر تن لباس می کنم ، به کوچه می آیم
از نخستین عابر که در باران بدون چتر می دود
می پرسم
شما عبور ِ بهار را در این کوچه ندیدید؟
عجله دارد ، فقط می گوید نه
پرنده ای به پنجره ی من نوک می زند
از پنجره با حرمان جهان را نگاه می کنم
جهان ناگهان غرق در شکوفه ها ، گلهای شقایق و بنفشه است
پنجره را باز می گذارم
باران می بارد
در باران می گویم
بهار را یافتم
بهار آمد …
✍#احمدرضا_احمدی
🍏🍎🍃
درود و مهر ❤️ صبح اولین روز
هفته تان به عشق و شادی و لبخند
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
○
اینجا قیطریه!
برداشتی از «تپههای #قیطریه (۱۳۴۸)»، اولین ساختۀ پرویز کیمیاوی؛ مستندی درمورد بقایای تمدن سههزار سالهٔ تهران.
لحن راوی هشداردهنده و اندوهناک است؛ انگار برهم زدن آرامش خفتگان زیر خاک، عواقبی دارد؛ در ادامه، یکی از کارگران با شنیدن صدای زندگی از دل زمین، سراسیمه مصاحبهٔ سرپرست گروه باستانشناسی، دکتر سیفالله کامبخشفرد را قطع میکند و بهدنبال یافتن سفالهای دفن شده در گورها، حراج نمادینی کلید میخورد؛ حراج هویت در روزگاری که «هر چیز، قیمتی دارد!»
اگرچه سخن دکتر کامبخشفرد تا پایان فیلم، ناتمام میماند ولی بعداً میگوید که: «تعداد گورها بسيار بيش از چيزی بود كه ما از دل خاک بيرون كشيديم. گمانهزنیها نشان داد كه بخش بزرگی از آنها زير پارک قيطريهٔ كنونی است، اما ديگر نخواستيم كه درختان را از بين ببريم و آنجا را كاوش كنيم.»
🍏🍎🍃
اینجا قیطریه!
برداشتی از «تپههای #قیطریه (۱۳۴۸)»، اولین ساختۀ پرویز کیمیاوی؛ مستندی درمورد بقایای تمدن سههزار سالهٔ تهران.
لحن راوی هشداردهنده و اندوهناک است؛ انگار برهم زدن آرامش خفتگان زیر خاک، عواقبی دارد؛ در ادامه، یکی از کارگران با شنیدن صدای زندگی از دل زمین، سراسیمه مصاحبهٔ سرپرست گروه باستانشناسی، دکتر سیفالله کامبخشفرد را قطع میکند و بهدنبال یافتن سفالهای دفن شده در گورها، حراج نمادینی کلید میخورد؛ حراج هویت در روزگاری که «هر چیز، قیمتی دارد!»
اگرچه سخن دکتر کامبخشفرد تا پایان فیلم، ناتمام میماند ولی بعداً میگوید که: «تعداد گورها بسيار بيش از چيزی بود كه ما از دل خاک بيرون كشيديم. گمانهزنیها نشان داد كه بخش بزرگی از آنها زير پارک قيطريهٔ كنونی است، اما ديگر نخواستيم كه درختان را از بين ببريم و آنجا را كاوش كنيم.»
🍏🍎🍃
👍1
○
از کودکی به ما آموختهاند که عصبانی شدن و داد و فریاد راه انداختن کار آدمهای بیشخصیت و تربیت نشده است. اما من میگویم که این حرف بیپایه است.
مواردی هست که شما ناچارید فریاد بکشید و سروصدا راه بیندازید چراکه گاه این تنها راهی است که دیگران وادار میشوند به شما گوش دهند یا توجه کنند.
گاه اگر اجازه ندهید خشم و رنج درونتان بیرون ریخته شود و فشارهای روحی خود را چون دیگ بخاری که سرش بشدت و محکم بسته شده همچنان درون خود نگه دارید، باعث میشوید که این فشارها بشکل یک بیماری جسمی در جایی از بدن شما بروز کند.
👤#لیلیان_گلاس
🍏🍎🍃
از کودکی به ما آموختهاند که عصبانی شدن و داد و فریاد راه انداختن کار آدمهای بیشخصیت و تربیت نشده است. اما من میگویم که این حرف بیپایه است.
مواردی هست که شما ناچارید فریاد بکشید و سروصدا راه بیندازید چراکه گاه این تنها راهی است که دیگران وادار میشوند به شما گوش دهند یا توجه کنند.
گاه اگر اجازه ندهید خشم و رنج درونتان بیرون ریخته شود و فشارهای روحی خود را چون دیگ بخاری که سرش بشدت و محکم بسته شده همچنان درون خود نگه دارید، باعث میشوید که این فشارها بشکل یک بیماری جسمی در جایی از بدن شما بروز کند.
👤#لیلیان_گلاس
🍏🍎🍃
👏1
Dooset Dashtam
Mohsen Chavoshi
🎼❤️🎼
🗣#محسن_چاوشی
🎼#دوست_داشتم
گستاخىِ خيالم را،
ببخش،
كه حتى لحظه اى
يادت را،
رها نمى كند،....
✍#احمد_شاملو
🍏🍎🍃
🗣#محسن_چاوشی
🎼#دوست_داشتم
گستاخىِ خيالم را،
ببخش،
كه حتى لحظه اى
يادت را،
رها نمى كند،....
✍#احمد_شاملو
🍏🍎🍃
❤1👍1