○
روحِ اعماق، حتی به من آموخت که عمل و تصمیم خود را وابسته به رؤیاها بدانم. رؤیاها راه زندگی را هموار میکنند، و بیآنکه زبان آنها را بدانی تو را شکل میبخشند. فرد میخواهد این زبان را بیاموزد، اما چه کسی میتواند آن را یاد دهد و بیاموزد؟ دانشوری کافی نیست؛ معرفتی قلبی هست که بصیرتی عمیقتر میآفریند. معرفت قلبی در هیچ کتابی یافت نمیشود و قرار نیست بر زبان هیچ دانشمندی جاری شود، بلکه همچون بذری از درون تو، از دل خاک تیره جوانه میزند و میبالد. دانشوری به روح این زمانه تعلق دارد، اما این روح به هیچ طریق رؤیا را درنمییابد، زیرا که روح آنجا حضور دارد و علم آموختنی و دانشورانه هم آنجا نیست.
اما چطور میتوانم معرفت قلبی را کسب کنم؟ این معرفت را تنها با تمامی زندگی کردنِ زندگی خود کسب مینمایید. زمانی زندگیِ خود را به تمامی زندگی کردهاید که آنچه را خود زندگی کنید که هرگز تا به حال زندگی ننمودهاید اما آن را به دیگران واگذاشتهاید تا زندگی کنند یا بر آن تأمل کنند. خواهی گفت: "اما من نمیتوانم هر آنچه که دیگران زندگی میکنند و به آن میاندیشند را خود زندگی کنم و بدان تأمل نمایم و بیندیشم."
بلکه باید بگویی: "آن زندگی را که هنوز میتوانم زندگی کنم، باید زندگی کنم، و آن افکاری که هنوز میتوانم با آنها بیندیشم، باید به آنها بیندیشم." ظاهرا انگار که میخواهی از خودت بگریزی تا مجبور نباشی آنچه را تاکنون زندگی ناشده مانده زندگی کنی. اما نمیتوانی از خودت بگریزی. همیشه با تو همراه است و تحقق را مطالبه میکند. اگر تظاهر کنی به این مطالبه، نابینا و ناشنوا هستی، وانمود کردهای به خود که نابینا و ناشنوا هستی. بدین طریق هرگز به معرفت قلبی دست نخواهی یافت.
معرفت قلبی همان چگونگی قلب است.
از یک قلب دغلکار، دغلکاری را خواهید شناخت.
از یک قلب نیکوکار، نیکی را خواهید شناخت.
برای آنکه فهم شما کامل گردد، بدان که: قلبت هم خیر است و هم شر. میپرسی، "چه؟ باید شر را هم زندگی کنم؟"
روح اعماق درخواست دارد: "آن زندگی را که هنوز میتوانی، باید زندگی کنی. نیک زیستن، نه نیکزیستن تو، نه نیکزیستن دیگران، که تنها نیکزیستن است که تصمیم میگیرد."
✍#کارل_گوستاو_یونگ
🍏🍎🍃
روحِ اعماق، حتی به من آموخت که عمل و تصمیم خود را وابسته به رؤیاها بدانم. رؤیاها راه زندگی را هموار میکنند، و بیآنکه زبان آنها را بدانی تو را شکل میبخشند. فرد میخواهد این زبان را بیاموزد، اما چه کسی میتواند آن را یاد دهد و بیاموزد؟ دانشوری کافی نیست؛ معرفتی قلبی هست که بصیرتی عمیقتر میآفریند. معرفت قلبی در هیچ کتابی یافت نمیشود و قرار نیست بر زبان هیچ دانشمندی جاری شود، بلکه همچون بذری از درون تو، از دل خاک تیره جوانه میزند و میبالد. دانشوری به روح این زمانه تعلق دارد، اما این روح به هیچ طریق رؤیا را درنمییابد، زیرا که روح آنجا حضور دارد و علم آموختنی و دانشورانه هم آنجا نیست.
اما چطور میتوانم معرفت قلبی را کسب کنم؟ این معرفت را تنها با تمامی زندگی کردنِ زندگی خود کسب مینمایید. زمانی زندگیِ خود را به تمامی زندگی کردهاید که آنچه را خود زندگی کنید که هرگز تا به حال زندگی ننمودهاید اما آن را به دیگران واگذاشتهاید تا زندگی کنند یا بر آن تأمل کنند. خواهی گفت: "اما من نمیتوانم هر آنچه که دیگران زندگی میکنند و به آن میاندیشند را خود زندگی کنم و بدان تأمل نمایم و بیندیشم."
بلکه باید بگویی: "آن زندگی را که هنوز میتوانم زندگی کنم، باید زندگی کنم، و آن افکاری که هنوز میتوانم با آنها بیندیشم، باید به آنها بیندیشم." ظاهرا انگار که میخواهی از خودت بگریزی تا مجبور نباشی آنچه را تاکنون زندگی ناشده مانده زندگی کنی. اما نمیتوانی از خودت بگریزی. همیشه با تو همراه است و تحقق را مطالبه میکند. اگر تظاهر کنی به این مطالبه، نابینا و ناشنوا هستی، وانمود کردهای به خود که نابینا و ناشنوا هستی. بدین طریق هرگز به معرفت قلبی دست نخواهی یافت.
معرفت قلبی همان چگونگی قلب است.
از یک قلب دغلکار، دغلکاری را خواهید شناخت.
از یک قلب نیکوکار، نیکی را خواهید شناخت.
برای آنکه فهم شما کامل گردد، بدان که: قلبت هم خیر است و هم شر. میپرسی، "چه؟ باید شر را هم زندگی کنم؟"
روح اعماق درخواست دارد: "آن زندگی را که هنوز میتوانی، باید زندگی کنی. نیک زیستن، نه نیکزیستن تو، نه نیکزیستن دیگران، که تنها نیکزیستن است که تصمیم میگیرد."
✍#کارل_گوستاو_یونگ
🍏🍎🍃
🙏1👌1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
Life is beautiful.
سلام صبح به خیر 🙋👩❤️👨🙋♀
قدم های زندگی به عشق و لبخند
توسن آرزوهایتان تیزپا...
یکشنبه تان به شادی و امید
THE dry river-bed finds no thanks for its past.
هیچکس از بستر خشک رود
به خاطر گذشته اش
سپاسگزاری نخواهد کرد!
#رابیندرانات_تاگور
🍏🍎🍃
سلام صبح به خیر 🙋👩❤️👨🙋♀
قدم های زندگی به عشق و لبخند
توسن آرزوهایتان تیزپا...
یکشنبه تان به شادی و امید
THE dry river-bed finds no thanks for its past.
هیچکس از بستر خشک رود
به خاطر گذشته اش
سپاسگزاری نخواهد کرد!
#رابیندرانات_تاگور
🍏🍎🍃
❤2🙏1
دکلمه مقالات شمس تبریزی
پرویز بهرام
❤️📕❤️
نقش خود خواندی؛
نقش یار بخوان
ورق خود خواندی؛
ورق يار بخوان ...
دکلمه مقالات شمس تبریزی
با صدای دلنشین
مانایاد #پرویز_بهرام
🍏🍎🍃
نقش خود خواندی؛
نقش یار بخوان
ورق خود خواندی؛
ورق يار بخوان ...
دکلمه مقالات شمس تبریزی
با صدای دلنشین
مانایاد #پرویز_بهرام
🍏🍎🍃
❤1🙏1
Gole Pamchal
Naser Masoudi
🎼❤️🎼
🗣#ناصر_مسعودی
🎼 گول پامچال
با طلوعِ هر صبح... اما؛
در چشمانِ سبزِ آفتاب
امیدِ شکفتنی دوباره؛ جوانه
می زند و زندگی باز هم و
باز هم .. بر شاخسارِ هستی،
با عشق؛ می شکفد!
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
🗣#ناصر_مسعودی
🎼 گول پامچال
با طلوعِ هر صبح... اما؛
در چشمانِ سبزِ آفتاب
امیدِ شکفتنی دوباره؛ جوانه
می زند و زندگی باز هم و
باز هم .. بر شاخسارِ هستی،
با عشق؛ می شکفد!
#فرح_فریماااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
❤1🙏1
Atash
Masoud Jahed
🎼❤️🎼
🗣#مسعود_جاهد🎼آتش
---------------------------
من همین قدر که با حال و
هوایت گهگاه
برگی از باغچه ی شعر بچینم کافی ست ؛
فکر کردن به تو
یعنی غزلی شور انگیز
که همین شوق مرا
خوب ترینم ! کافی ست ...
#محمد_علی_بهمنی
🍏🍎🍃
🗣#مسعود_جاهد🎼آتش
---------------------------
من همین قدر که با حال و
هوایت گهگاه
برگی از باغچه ی شعر بچینم کافی ست ؛
فکر کردن به تو
یعنی غزلی شور انگیز
که همین شوق مرا
خوب ترینم ! کافی ست ...
#محمد_علی_بهمنی
🍏🍎🍃
❤1🙏1
🙏1👌1
○
ورقی فرض کن یک روی در تو یک روی در یار، یا در هر که هست، آن روی که سوی تو بود خواندی، آن روی که سوی یارست هم بباید خواندن.
مقالات#شمس_تبريزى
🍏🍎🍃
ورقی فرض کن یک روی در تو یک روی در یار، یا در هر که هست، آن روی که سوی تو بود خواندی، آن روی که سوی یارست هم بباید خواندن.
مقالات#شمس_تبريزى
🍏🍎🍃
❤1🙏1
○
آنچه باعث آزادی انسان میشود
افق فکر اوست.
در زندان هم که باشی افق فکریات میتواند تا شعاع هزاران کیلومتر باشد
و بیرون زندان که باشی میتوانی
دریک محدوده یک متری اسیر باشی...
🍏🍎🍃
آنچه باعث آزادی انسان میشود
افق فکر اوست.
در زندان هم که باشی افق فکریات میتواند تا شعاع هزاران کیلومتر باشد
و بیرون زندان که باشی میتوانی
دریک محدوده یک متری اسیر باشی...
🍏🍎🍃
👏1👌1
غزلیات حافظ 298
@audiobo0ok
🎧 #غزلیات_حافظ_298
📖 هر روز یک غزل از حافظ
-------------------
مقامِ امن و مِیِ بیغَش و رَفیقِ شَفیق
گَرَت مُدام مُیَسَّر شود زِهی توفیق
جهان و کارِ جهان جمله هیچ بَر هیچ است
هزار بار من این نکته کردهام تحقیق
دریغ و دَرد که تا این زمان ندانستم
که کیمیایِ سعادت، رَفیق بود رَفیق
به مَأمَنی رو و فرصت شِمُر غنیمتِ وقت
که در کمینگهِ عُمرَند، قاطِعانِ طَریق
بیا که توبه ز لَعلِ نگار و خندهٔ جام
حکایتیست که عقلش نمیکُنَد تَصدیق
اگر چه مویِ میانَت به چُون مَنی نَرِسَد
خوش است خاطرم از فکرِ این خیالِ دَقیق
حلاوتی که تو را در چَهِ زَنَخدان است
به کُنهِ آن نَرِسَد صد هزار فکرِ عمیق
اگر به رنگِ عقیقی شد اشکِ من، چه عجب؟
که مُهرِ خاتَمِ لَعلِ تو هست همچو عقیق
به خنده گفت که حافظ غلامِ طبعِ توام
ببین که تا به چه حَدَّم همیکُنَد تَحمیق
🍏🍎🍃
📖 هر روز یک غزل از حافظ
-------------------
مقامِ امن و مِیِ بیغَش و رَفیقِ شَفیق
گَرَت مُدام مُیَسَّر شود زِهی توفیق
جهان و کارِ جهان جمله هیچ بَر هیچ است
هزار بار من این نکته کردهام تحقیق
دریغ و دَرد که تا این زمان ندانستم
که کیمیایِ سعادت، رَفیق بود رَفیق
به مَأمَنی رو و فرصت شِمُر غنیمتِ وقت
که در کمینگهِ عُمرَند، قاطِعانِ طَریق
بیا که توبه ز لَعلِ نگار و خندهٔ جام
حکایتیست که عقلش نمیکُنَد تَصدیق
اگر چه مویِ میانَت به چُون مَنی نَرِسَد
خوش است خاطرم از فکرِ این خیالِ دَقیق
حلاوتی که تو را در چَهِ زَنَخدان است
به کُنهِ آن نَرِسَد صد هزار فکرِ عمیق
اگر به رنگِ عقیقی شد اشکِ من، چه عجب؟
که مُهرِ خاتَمِ لَعلِ تو هست همچو عقیق
به خنده گفت که حافظ غلامِ طبعِ توام
ببین که تا به چه حَدَّم همیکُنَد تَحمیق
🍏🍎🍃
❤1👏1
○
در هر بحرانی یک گذر و تغییر وجود دارد.
اتفاقهای وحشتناک میافتند و به شدت به ما آسیب میزنند امّا این تجربههای ویرانگر، در عین حال فرصتهایی هستند برای آنکه بازنگری انجام بدهیم و تعیین کنیم از زندگیمان چه میخواهیم.
وقتی انتخاب میکنیم در مقابل اتفاقها پاسخمان حرکت رو به جلو و کشف رهایی باشد، خود را از زندان قربانی بودن آزاد میکنیم.
📕 موهبت
✍ #ادیت_اگر
قدم های زندگی تان در مسیری
سبز و پرامید روزتان شاد
🍏🍎🍃
در هر بحرانی یک گذر و تغییر وجود دارد.
اتفاقهای وحشتناک میافتند و به شدت به ما آسیب میزنند امّا این تجربههای ویرانگر، در عین حال فرصتهایی هستند برای آنکه بازنگری انجام بدهیم و تعیین کنیم از زندگیمان چه میخواهیم.
وقتی انتخاب میکنیم در مقابل اتفاقها پاسخمان حرکت رو به جلو و کشف رهایی باشد، خود را از زندان قربانی بودن آزاد میکنیم.
📕 موهبت
✍ #ادیت_اگر
قدم های زندگی تان در مسیری
سبز و پرامید روزتان شاد
🍏🍎🍃
❤1🙏1