○
بلبل آهسته
به گل گفت شبی
که مرا از تو تمنایی هست
من به پیوند تو
یک رای شدم
گر ترا نیز چنین رایی هست
گفت فردا
به گلستان باز آی
تا ببینی چه تماشایی هست
گر که منظور
تو زیبایی ماست
هر چهره زیبایی هست
پا بهرجا
که نهی برگ گلی است
همه جا شاهد رعنایی است
باغبانان همگی بیدارند
چمن و جوی مصفایی است
قدح از لاله گرفتن نرگس
همه جا ساغر و صهبایی هست
نه ز مرغان چمن گمشده ایست
نه ز زاغ و زغن آوایی است
نه به گلچین حوادث خبری است
نه به گلشن اثر پایی هست
هیچکس را سر بدخویی نیست
همه را میل مدارایی هست
گفت رازی که نهان است ببین
اگرت دیده بینایی هست
هم از امروز سخن باید گفت
که خبر داشت که فردایی هست.
✍#پروین_اعتصامی
🍏🍎🍃
بلبل آهسته
به گل گفت شبی
که مرا از تو تمنایی هست
من به پیوند تو
یک رای شدم
گر ترا نیز چنین رایی هست
گفت فردا
به گلستان باز آی
تا ببینی چه تماشایی هست
گر که منظور
تو زیبایی ماست
هر چهره زیبایی هست
پا بهرجا
که نهی برگ گلی است
همه جا شاهد رعنایی است
باغبانان همگی بیدارند
چمن و جوی مصفایی است
قدح از لاله گرفتن نرگس
همه جا ساغر و صهبایی هست
نه ز مرغان چمن گمشده ایست
نه ز زاغ و زغن آوایی است
نه به گلچین حوادث خبری است
نه به گلشن اثر پایی هست
هیچکس را سر بدخویی نیست
همه را میل مدارایی هست
گفت رازی که نهان است ببین
اگرت دیده بینایی هست
هم از امروز سخن باید گفت
که خبر داشت که فردایی هست.
✍#پروین_اعتصامی
🍏🍎🍃
○
در چشمانِ ماه،
تو را قدم زدم
و تا سپیده دم،
تمامِ آسمان گستره یِ
آغوشِ تو بود؛
شمیمِ یادِت را؛
در عطرِ یاسمن ها؛ بوییدم
و لب هایِ خیسِ شب را؛
زیرِ نورِ کمرنگِ ماه؛
تا ابدیتِ عشق بوسیدم!!...
#فرح_فریمااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
در چشمانِ ماه،
تو را قدم زدم
و تا سپیده دم،
تمامِ آسمان گستره یِ
آغوشِ تو بود؛
شمیمِ یادِت را؛
در عطرِ یاسمن ها؛ بوییدم
و لب هایِ خیسِ شب را؛
زیرِ نورِ کمرنگِ ماه؛
تا ابدیتِ عشق بوسیدم!!...
#فرح_فریمااا_معمای_عشق
🍏🍎🍃
○
با نام و یاد حضرت دوست
🗓 امروز پنجشنبه 🐠🪻
☀️ ۱۶ فروردین. ۱۴۰۳
🌙۲۴ رمضان ۱۴۴۵
🌲۴ آوریل ۲۰۲۴
-----------------------------
--------🪴--------🪴-----پایان هفته خوشی داشته باشید -🪴----
قدم های زندگی در مسیری شکوفا
با آرزوی اینکه برگ برگِ سبز
تقویم سال نو به شادمانی ورق بخورد
شاد باشید و
لبالب از جام می هستی ...
🌻🪻🌻
-----------------------------
گفتی
که درمانت دهم
بر هجر پایانت دهم
گفتم کجا،
کی خواهد این
گفتی صبوری باید این
#حضرت_مولانا
🍏🍎🍃
با نام و یاد حضرت دوست
🗓 امروز پنجشنبه 🐠🪻
☀️ ۱۶ فروردین. ۱۴۰۳
🌙۲۴ رمضان ۱۴۴۵
🌲۴ آوریل ۲۰۲۴
-----------------------------
--------🪴--------🪴-----پایان هفته خوشی داشته باشید -🪴----
قدم های زندگی در مسیری شکوفا
با آرزوی اینکه برگ برگِ سبز
تقویم سال نو به شادمانی ورق بخورد
شاد باشید و
لبالب از جام می هستی ...
🌻🪻🌻
-----------------------------
گفتی
که درمانت دهم
بر هجر پایانت دهم
گفتم کجا،
کی خواهد این
گفتی صبوری باید این
#حضرت_مولانا
🍏🍎🍃
○
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭﻗﻢ ﻃﻠﺒﻪ ﺑﻮﺩﻡ. ﺑﻌﻠﺖ ﺧﺎﻣﯽ ﻭ ﺑﯽ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻡ که ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ، ﺑﺎﻓﻀﯿﻠﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺎ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﺎ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﺷﺪﻡ، ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻗﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻏﯿﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﺷﯿﻌﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﺷﺮﻁ ﺍﺻﻠﯽ می داﻧﺴﺘﻢ، ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ، ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﺮﻗﻪ های ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻫﻢ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﯾﺎﻓﺖ می شود.
ﭘﺲ ﺍﺯﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻭﺍﻗﻒ ﺷﺪﻡ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻫﺴﺖ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ، ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺭﺥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ، ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﻏﺬﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻧﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺷﻠﻮﻍ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺮﯼ ﺯﺩﻡ. ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﯾﺎﺩﻡ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻢ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻧﺪﮔﯿﻢ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﺟﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﻡ.
ﺑﺎ ﻋﺠﻠﻪ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﻧﺎﺑﺎﻭﺭﯼ ﺩﯾﺪﻡ ﺳﺎﮐﻢ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎﺳﺖ ﻭ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﯼ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺴﺘﻪ. ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﻭﻗﺘﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﺳﺎﮐﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﯼ، ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻭﻗﺖ ﺩﻧﺪﺍﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﻣﺎﻧﺪﻡ ﺗﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﯼ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﺸﮑﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺮ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ:
ﻣﻦ که ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡ،
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ...
📕#گردش_ایام
#خلیل_رفاهی
🍏🍎🍃
انسانیت؛ باید
همان روح الهی باشد ...
ﺯﻣﺎﻧﯽ ﺩﺭﻗﻢ ﻃﻠﺒﻪ ﺑﻮﺩﻡ. ﺑﻌﻠﺖ ﺧﺎﻣﯽ ﻭ ﺑﯽ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻮﺩﻡ که ﻓﻘﻂ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻗﻢ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ، ﺑﺎﻓﻀﯿﻠﺖ ﺍﺳﺖ. ﺍﻣﺎ ﻭﻗﺘﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺭﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺑﻮﺩﻡ ﺑﺎ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﺎ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﺭﻭﺑﻪ ﺭﻭ ﺷﺪﻡ، ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﻗﻢ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻏﯿﺮ ﺭﻭﺣﺎﻧﯽ، ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.
ﺍﻣﺎ ﺑﺎﺯ ﺷﯿﻌﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﺷﺮﻁ ﺍﺻﻠﯽ می داﻧﺴﺘﻢ، ﺑﻌﺪ ﺑﺎ ﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ، ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﮐﻪ ﺑﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﻓﺮﻗﻪ های ﺍﺳﻼﻣﯽ ﻫﻢ، ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﯾﺎﻓﺖ می شود.
ﭘﺲ ﺍﺯﺳﻔﺮ ﺑﻪ ﺍﺭﻭﭘﺎ، ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻧﮑﺘﻪ ﻭﺍﻗﻒ ﺷﺪﻡ ﮐﻪ ﺩﺭﺑﯿﻦ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﻧﯿﺰ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻫﺴﺖ، ﻭﻟﯽ ﺩﺭ ﮊﺍﭘﻦ، ﺣﺎﺩﺛﻪ ﺍﯼ ﺑﺮﺍﯾﻢ ﺭﺥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﻓﻬﻤﯿﺪﻡ ﻓﻀﯿﻠﺖ ﻭ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ، ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻭ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﻣﺬﻫﺐ ﻭ ﺭﻧﮓ ﻧﯿﺴﺖ.
ﺑﺮﺍﯼ ﻏﺬﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻧﯽ ﺑﺰﺭﮒ ﻭ ﺷﻠﻮﻍ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﻪ ﺟﺎﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺳﺮﯼ ﺯﺩﻡ. ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻋﺖ ﺑﻌﺪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﯾﺎﺩﻡ ﺁﻣﺪ ﮐﻪ ﺳﺎﮐﻢ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺯﻧﺪﮔﯿﻢ ﺩﺍﺧﻞ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺳﺘﻮﺭﺍﻥ ﺟﺎ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ ﺍﻡ.
ﺑﺎ ﻋﺠﻠﻪ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﺑﺎ ﮐﻤﺎﻝ ﻧﺎﺑﺎﻭﺭﯼ ﺩﯾﺪﻡ ﺳﺎﮐﻢ ﻫﻤﺎﻧﺠﺎﺳﺖ ﻭ ﭘﯿﺮﻣﺮﺩﯼ ﮐﻨﺎﺭ ﺁﻥ ﻧﺸﺴﺘﻪ. ﺍﻭ ﮔﻔﺖ: ﻭﻗﺘﯽ ﺩﯾﺪﻡ ﺳﺎﮐﺖ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﯼ، ﺑﺎ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻭﻗﺖ ﺩﻧﺪﺍﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﺩﺍﺷﺘﻢ، ﻣﺎﻧﺪﻡ ﺗﺎ ﺑﺮﮔﺮﺩﯼ. ﺍﺯ ﺍﻭ ﺗﺸﮑﺮ ﮐﺮﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺍﺟﺮ ﺑﺪﻫﺪ، ﻭﻟﯽ ﺍﻭ ﮔﻔﺖ:
ﻣﻦ که ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﯼ ﻧﺪﺍﺭﻡ،
ﻣﻦ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﯿﺖ ﻣﻌﺘﻘﺪﻡ ...
📕#گردش_ایام
#خلیل_رفاهی
🍏🍎🍃
انسانیت؛ باید
همان روح الهی باشد ...
👍1
○
هر صبح یک روز جدید در انتظار ماست.
انسانها میگویند؛
که اگر خوششانس باشی بهتر است.
اما من ترجیح میدهم؛
که هوشیار باشم،
چراکه وقتی شانس به سراغم بیاید
از دستش نخواهم داد.
✍#ارنست_همینگوی
📕#پیرمرد و دریا
🍏🍎🍃
هر صبح یک روز جدید در انتظار ماست.
انسانها میگویند؛
که اگر خوششانس باشی بهتر است.
اما من ترجیح میدهم؛
که هوشیار باشم،
چراکه وقتی شانس به سراغم بیاید
از دستش نخواهم داد.
✍#ارنست_همینگوی
📕#پیرمرد و دریا
🍏🍎🍃
👍1
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
○
زنها ...
گاهی وقتها حرف می زنند و می گویند ،
فقط برای اینکه شنیده شوند
و حس کنند کسی هست که برایش مهم هستند .
زنی که به سکوت می رسد
کم توقع نیست .
نمونه نیست .
قانع نیست .
به این نتیجه رسیده که حرف زدنش
مساویست با قضاوت یا هیاهو ....
هیچ گاه از سکوت ادامه دار یک زن
خوشحال نباشید .
زن ساکت ،
یا مرده ای ست در درون
یا آتش زیر خاکستر...
🍏🍎🍃
زنها ...
گاهی وقتها حرف می زنند و می گویند ،
فقط برای اینکه شنیده شوند
و حس کنند کسی هست که برایش مهم هستند .
زنی که به سکوت می رسد
کم توقع نیست .
نمونه نیست .
قانع نیست .
به این نتیجه رسیده که حرف زدنش
مساویست با قضاوت یا هیاهو ....
هیچ گاه از سکوت ادامه دار یک زن
خوشحال نباشید .
زن ساکت ،
یا مرده ای ست در درون
یا آتش زیر خاکستر...
🍏🍎🍃
👍2
Chang
Mohsen Chavoshi
🎼❤️🎼
🎼#چنگ
🗣#محسن_چاوشی
شد ز غمت خانه سودا دلم
در طلبت رفت به هر جا دلم
از طلب گوهر گویای عشق
موج زند موج چو دریا دلم
گر نکنی بر دل من رحمتی
وای دلم وای دلم وا دلم.....!!
✍#مولانا
🍏🍎🍃
🎼#چنگ
🗣#محسن_چاوشی
شد ز غمت خانه سودا دلم
در طلبت رفت به هر جا دلم
از طلب گوهر گویای عشق
موج زند موج چو دریا دلم
گر نکنی بر دل من رحمتی
وای دلم وای دلم وا دلم.....!!
✍#مولانا
🍏🍎🍃
👍2
This media is not supported in your browser
VIEW IN TELEGRAM
○
جای پای تاریخ / ایران من
یکی از زیباترین؛
خانههای قاجاری؛ باقی مانده در تبریز
🍏🍎🍃
جای پای تاریخ / ایران من
یکی از زیباترین؛
خانههای قاجاری؛ باقی مانده در تبریز
🍏🍎🍃
👍2
○
همسایهی اندوهگین من، آهسته پرسید:
چرا؟
آخر چرا گلهای آفتابگردان مرا به خاک انداخت؟
آیا من در حق او هیچ دشمنی کردهبودم؟
و من جواب دادم:
همسایهی خوبِ من،
آن کس که خانهاش را دوست ندارد، خانه همسایهاش را چگونه دوست خواهد داشت؟
آن که فرزندانش را نه از سر مهر، بل از روی کینه میکوبد و آزار میدهد، فرزندان باغ تو را چگونه دوست بدارد؟
آنکه هرگز خانهاش را نمیآراید، آرایش خانهی همسایهاش را چگونه تحمل تواند کرد؟
بگذار که این بار من نیز باغچهام را با تو بیارایم.
شبانه به بازار رفتیم و بستهیی از دانههای درشت گل آفتاب گردان خریدیم.
در کنار هم، دانهها را نشاندیم و هر دو خانه را با چهار بازوی در حمایتِ هم، آراستیم.
حالیا، من و همسایهام پاسدار گلهای خویش هستیم که آهسته میروید و شادی میآفریند،
و هر صبح، همسر من به بانوی خانهی دوست، لبخند میزند .
✍#نادر_ابراهیمی
📕# پاسخ_ناپذیر
🍏🍎🍃
همسایهی اندوهگین من، آهسته پرسید:
چرا؟
آخر چرا گلهای آفتابگردان مرا به خاک انداخت؟
آیا من در حق او هیچ دشمنی کردهبودم؟
و من جواب دادم:
همسایهی خوبِ من،
آن کس که خانهاش را دوست ندارد، خانه همسایهاش را چگونه دوست خواهد داشت؟
آن که فرزندانش را نه از سر مهر، بل از روی کینه میکوبد و آزار میدهد، فرزندان باغ تو را چگونه دوست بدارد؟
آنکه هرگز خانهاش را نمیآراید، آرایش خانهی همسایهاش را چگونه تحمل تواند کرد؟
بگذار که این بار من نیز باغچهام را با تو بیارایم.
شبانه به بازار رفتیم و بستهیی از دانههای درشت گل آفتاب گردان خریدیم.
در کنار هم، دانهها را نشاندیم و هر دو خانه را با چهار بازوی در حمایتِ هم، آراستیم.
حالیا، من و همسایهام پاسدار گلهای خویش هستیم که آهسته میروید و شادی میآفریند،
و هر صبح، همسر من به بانوی خانهی دوست، لبخند میزند .
✍#نادر_ابراهیمی
📕# پاسخ_ناپذیر
🍏🍎🍃
👍2
Che Vuole Questa
Peppino Gagliardi @justfuckinlisten
🎼❤️🎼
“The deep roots never doubt spring will come.”
ریشههای عمیق هیچوقت در مورد اومدن بهار شک نمیکنن...
🍏🍎🍃
“The deep roots never doubt spring will come.”
ریشههای عمیق هیچوقت در مورد اومدن بهار شک نمیکنن...
🍏🍎🍃
👍2❤🔥1